"Dit is niet het einde van Ringland"

Ringland-bezieler Peter Vermeulen betwist de conclusies van het negatieve plan-MER over zijn project. Hij heeft het over "pertinente fouten". "Dit is niet het einde van Ringland", zegt hij aan onze redactie.

Vermeulen heeft zich de voorbije maand beziggehouden met het schrijven van een repliek van meer dan 40 pagina's op het plan-MER. Dat bevat volgens hem grote fouten. Hij is naar eigen zeggen "verbijsterd" dat de studie gelekt is zonder dat er met zijn opmerkingen rekening is gehouden.

Vermeulen klaagt onder meer aan dat er bij de studie als uitgangspunt is genomen dat het verkeer met 20 procent zal toenemen. "20 procent meer auto's door de stad, dat wil toch niemand", zegt hij. Als die stijging niet wordt meegerekend, krijg je al een heel ander verhaal volgens de Ringland-bezieler.

Hij betwist ook de conclusies over problemen met de doorstroming en de geplande knooppunten. En hij weerlegt dat het systeem van gescheiden tunnels voor doorgaand en lokaal verkeer te moeilijk zou zijn voor de gebruikers. Het principe van de scheiding van het verkeer blijft overigens overeind in het rapport, benadrukt hij.

"Dit is niet ernstig", aldus Vermeulen, die het ook heeft over "het failliet van de MER-procedure". Hij blijft achter de Ringland-plannen staan. "We zullen dat ook aantonen met behulp van experten." Volgens Vermeulen kan er dus geen sprake zijn van het einde van Ringland. Het overleg met intendant Alexander D'Hooghe gaat voort, klinkt het nog. Later vandaag zou er een gezamenlijk persbericht volgen.