Bedreigt failliete Z-Koreaanse reder Hanjin eindejaarsaankopen?

Het faillissement van de Zuid-Koreaanse containerrederij Hanjin Shipping dreigt de bevoorrading voor de eindejaarsshopping wereldwijd te hinderen. In totaal kunnen 89 schepen van Hanjin geen haven meer in en blijven veel goederen liggen. In ons land is Hanjin actief in de havens van Antwerpen en in Zeebrugge.
AP2011

Vorige maand heeft Hanjin Shipping, de zevende reder ter wereld, de handelsrechtbank bescherming gevraagd tegen schuldeisers. Het gaat om het grootste faillissement ooit uit de scheepvaartsector. In totaal bezit Hanjin 200 containerschepen, vrachtschepen voor bulk en tankers.

Zeker 89 van hen zijn nu op zee geblokkeerd en kunnen nu geen havens meer binnen of buiten varen. De havens willen de schepen niet toelaten omdat ze vrezen dat Hanjin de lig- en afhandelingskosten niet zou betalen. Anderzijds vreest Hanjin dat de schepen aan de ketting zouden worden gelegd op last van schuldeisers.

Handelsrechters in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Japen en Zuid-Korea hebben nu toelating gegeven om een aantal van die schepen toch toe te laten in de havens zonder dat die door schuldeisers van Hanjin aan de ketting kunnen worden gelegd. Daartoe is een bedrag van 10 miljoen dollar vrijgemaakt. Ook in Duitsland en Nederland heeft Hanjin een gelijkaardige bescherming tegen schuldeisers gevraagd.

De belangrijkste aandeelhouder van Hanjin, Korean Air Lines, is nu bereid om een renteloze lening van 54 miljoen dollar toe te kennen om Hanjin Shipping opnieuw operationeel te maken. In ruil zou Hanjin dan wel zijn belang in de Amerikaanse haventerminal in Long Beach in Californië als waarborg moeten geven. Ook moet de tweede aandeelhouder, het Zwitsers-Italiaanse MSC, het daar mee eens zijn.

Hanjin Shipping is de zevende reder ter wereld. Het bezit ook 14 haventerminals, onder meer in Zuid-Korea, in de VS, in Japan en de overige liggen in Spanje, Taiwan en Vietnam. In ons land is Hanjin aanwezig in de havens van Antwerpen en Zeebrugge.

Damian Dovarganes

Wat met de bevoorrading van de Kerstman?

De problemen met een dergelijk grote scheepvaartgroep hebben natuurlijk gevolgen voor de wereldhandel. Met de eindejaarsaankopen in het verschiet begint in september een erg drukke periode voor de sectoren vervoer, distributie en consumptie.

Zuid-Koreaanse groepen zoals Samsung en LG hebben voor honderden miljoenen dollar goederen gestockeerd op schepen van Hanjing die voorlopig nergens terecht kunnen. Ook kleding- en sportmerken zoals Nike, Hugo Boss en Ralph Lauren ondervinden hinder. Anderzijds staan her en der tal van containers van Hanjin opgestapeld die nergens naartoe gaan, bij gebrek aan schepen.

Voor de andere rederijen heeft dat tijdelijk positieve gevolgen. Zo hebben Maersk, MSC en Hyundai Merchant Marine extra schepen ingelegd op de lijnen tussen het Verre Oosten, Europa en Noord-Amerika. Zij nemen niet enkel handel over van Hanjin, maar kunnen daar nu ook hogere prijzen voor aanrekenen.

Toch is dat tijdelijk: Hanjin is enkel het eerste slachtoffer van een crisis in de scheepvaartsector. Die is te wijten aan overcapaciteit en de wildgroei in het aantal en de capaciteit van containerschepen. Nu de wereldhandel terugplooit of niet naar verwachting groeit, kampen veel grote rederijen met verlies. Analisten waarschuwen dat Hanjin mogelijk niet het laatste slachtoffer van die crisis zal zijn.

Copyright 2016 The Associated Press. All rights reserved.

Zuid-Koreaanse "chaebol" in de problemen

Hanjin Shipping is het rederijfiliaal van Hanjin, één van de grote industriële "chaebol" of industriële concerns in Zuid-Korea. Die groep werd in 1945 opgericht. Hanjin is naast scheepvaart ook actief in luchtvaart (met Korean Air Lines, Czech Airlines en Jin Air) in hotels, telecom, spoorwegen, toerisme en havens.

De volgende dagen zal de handelsrechtbank in Zuid-Korea moeten beslissen of Hanjing Shipping in eigen naam zal blijven bestaan of dat de schepen en andere belangen te gelde worden gemaakt om de put te delgen. Hoe dan ook dreigen veel banen verloren te gaan.

De Zuid-Koreaanse regering wil Hanjing Shipping bijstaan met goedkope leningen, maar anderzijds zou een faillissement ook het voordeel hebben dat Seoel met concurrent Hyundai Merchant Marine als "nationale kampioen" kan promoten in plaats van twee bedrijven in moeilijkheden te moeten ondersteunen.