"Geen zin? Je moet alleen maar je kleren aantrekken"

Rosie Huntington-Whiteley is het best betaalde Britse fotomodel van het afgelopen jaar. Ze verdiende in 12 maanden tijd maar liefst 6,8 miljoen pond (8,04 miljoen euro). Ondanks het feit dat er voor haar een resem van duur betaalde stylisten, kappers en visagisten klaarstaan, bedankte ze voor dit succes vooral haar fitnesstrainster, Simone De La Rue. Die wordt intussen omschreven als "Hollywoods geheime fitness-wapen".

Als klassiek geschoolde danseres trad De La Rue 15 jaar lang op in de meest gerenommeerde theaterzalen van Australië en de VS. Om haar conditie op peil te houden bedacht ze oefeningen gebaseerd op yoga, dans, aerobics en pilates. Ze schreef ze neer in instructieboeken, toonde ze in fitnessvideo’s en startte haar eigen fitnessschool. Toen een actrice haar vroeg om haar voor een rol als danseres te begeleiden, ging het allemaal erg snel. De intussen 41-jarige De La Rue mag zich nu dan ook persoonlijke trainer noemen van onder meer Reese Witherspoon, Sandra Bullock, Naomi Watts, Emmy Rossum, Taylor Swift en Anne Hathaway. Haar vermogen wordt geraamd op 2 miljoen pond.

De La Rue: "Als je met beroemdheden werkt, werk je altijd naar een bepaald doel toe: dat kan een film zijn of een rode loper. De kleren die ze daarvoor moeten dragen, bijvoorbeeld zonder mouwen of strak op de buik, bepalen dan dat doel. Als je dat dan haalt, weet je ook dat je gewonnen hebt, waardoor je doorheen het proces heel gefocust kan blijven. Je weet dat het resultaat mag getoond worden aan de buitenwereld." (Women’s health, januari 2014)

"Klagen doen ze niet, want ze beseffen uiteindelijk maar al te goed dat het de filmbonzen zijn die hun rekeningen betalen."

"Het blijft me inspireren om mijn klanten bezig te zien op hun reisweg, hen te helpen hun lichaam en geest om te vormen tot de beste versie van zichzelf." (Nutrition Stripped, september 2015)

"In een uurtje tijd voorzie ik  een volledige work-out van het lichaam. Vooral dansen, touwtjesspringen en springoefeningen op een minitrampoline. Gedurende korte periodes van een tiental minuten gaan we dan tot het uiterste, gecombineerd met krachttraining van armen en benen. Hiervoor gebruik ik graag een fitness-elastiek met handvaten of een pilatesbal. Als er iets is waarvan ik overtuigd ben, dan is het dat we weg moeten van die klassieke fitnesstoestellen." (Women’s health)

"Zelf fitness ik natuurlijk onhebbelijk veel, te veel eigenlijk. Maar ik doe de oefeningen altijd samen met mijn klanten, om hen zo te motiveren en te inspireren. Er is een tijd geweest dat ik 7 klanten per dag had, maar dat heb ik teruggebracht tot hooguit een viertal. Maar ik geef toe dat, mocht ik er niet voor betaald worden, ik niet iedere dag een vijftal uren zou staan trainen."

"Ik oefen met mijn klanten samen, omdat ik zelf niet de tijd heb om alleen te fitnessen. Of de energie na een dag werken." (Women Fitness, december 2014)

"Als ik een avondje ben gaan feesten, dan is het niet makkelijk om om 6u op te staan en te gaan fitnessen. Al weet ik dat ik me daarna zoveel beter zal voelen. Want meer dan je kleren moet je niet aandoen. Dat vertel ik mijn klanten dan ook: wees hier gewoon aanwezig. Eens die endorfinen beginnen te werken en die avond voordien uitgezweet is, voel je je fantastisch. Daar moet je je op focussen." (Women’s health)

"Calorieën worden bij mij niet geteld. Mensen zijn vaak zo geobsedeerd door calorieën. Eet gewoon dagelijkse kost. En ga niet op de weegschaal staan. Je zal wel aan je kleren merken hoe je lichaam evolueert. Niet onmiddellijk, maar na een aantal weken. Je mag bovendien gerust eens toegeven aan een ‘cheat day’, een dag dat je vals speelt. Het is niet zo dat je daardoor plots zal ontploffen." (Women’s health)

"Ik geef mijn klanten altijd deze 3 tips mee: ten eerste, blijf gefocust en geef niet op, ten tweede, blijf positief waardoor je beter gemotiveerd bent, en ten slotte, schrijf op wat je gedaan en gegeten hebt zodat je beseft waarmee je bezig bent." (Nutrition Stripped)

"Vele vrouwen vragen mij: "Hoe kom je eigenlijk aan het lichaam van een doorsnee-danseres?" Ik antwoord dan: "Simpelweg, door zelf te dansen." Dat is ook de sleutel van mijn succes, denk ik. Namelijk dat vrouwen graag dansen -iedereen heeft wel ooit in zijn leven gedanst- en de dans bij mij centraal staat. Door het dansen maak je de oefeningen plezant." (Women Fitness)

lees ook