"Nu ik weet wat mijn vrouw heeft doorstaan, ben ik vol dankbaarheid"

Lang rechtop staan, stofzuigen, en niet te vergeten, schoenveters strikken: voor een zwangere vrouw is dat niet evident. Mannen staan daar niet bij stil, en al helemaal niet in Japan, waar vrouwen liefst vijf keer zoveel huishoudelijk werk verrichten als hun partners. Om Japanse mannen aan te zetten om wat meer tot het gezinsleven bij te dragen, is een opvallende campagne opgezet.

Drie politici werden bereid gevonden om zich in een zwangerschapspak te hijsen. 7,3 kilo weegt het pak, ongeveer het gewicht dat een zeven maanden zwangere vrouw meezeult.

De drie provinciegouverneurs liepen er een dag lang mee rond, en konden zo ervaren hoe aanstaande moeders zich voelen. In het campagnefilmpje is te zien hoe een van hen een zitje krijgt aangeboden in de bus, en hoe een andere tevergeefs zijn sokken probeert aan te trekken.

"Ik had er geen idee van", verzuchtte Tsugumasa Muraoka, gouverneur van de prefectuur Yamaguchi en vader van drie kinderen. "Nu ik weet wat mijn vrouw maandenlang moest doorstaan, ben ik vol dankbaarheid."

Of de campagne echt effect zal hebben, valt nog te bezien. Maar ze komt niet zomaar uit de lucht vallen. Japan kampt al decennialang met een dalend geboortecijfer. Steeds minder jonge Japanners kijken ernaar uit om een gezin te stichten.

De conservatieve samenleving verwacht van een vrouw nog altijd dat ze stopt met werken als ze kinderen krijgt. Zo goed als alle huishoudelijke klussen zijn voor haar rekening, terwijl de mannen in het bedrijfsleven lange uren kloppen. Het is een toekomstbeeld dat weinig jonge vrouwen, en ook steeds minder mannen aantrekt.

Bekijk het filmpje van de Work Life Promotion-campagne van Kyushu Yamaguchi via YouTube:

Meest gelezen