ING-topman: "Je moet het dak repareren wanneer de zon schijnt"

Het banenverlies bij ING is een opdoffer vanjewelste voor het personeel in Nederland en België, maar de herstructurering is noodzakelijk, argumenteert de top van de bank, ook al kan ING goede cijfers voorleggen. "Je moet dit doen wanneer je het kunt, niet wanneer het te laat is", zegt Ralph Hamers, CEO van de ING Groep, op de Nederlandse radionieuwszender BNR.
Ralph Hamers

Ralph Hamers, de topman van de ING Groep, heeft zelf nog niet met het personeel gesproken. Die taak was weggelegd voor de lokale CEO's van België en Nederland.

Later vandaag zal Hamers dat alsnog doen. Hij beseft dat het banenverlies een harde boodschap is voor het personeel, maar benadrukt dat de weg van de digitalisering de enige weg is die ING kan en moet inslaan.

"Digitalisering is wat ING heel veel succes brengt, we groeien net heel hard in veel landen buiten Nederland en België omdat we juist daar onze digitale bank hebben staan", legt Hamers uit op de Nederlandse radio. "We weten dus hoe het moet, we weten hoe de toekomst ligt."

In België en Nederland is ING echter vooral een kantorenbank, maar ook hier zal de overgang naar een digitale bank verder doorgedreven (moeten) worden, zegt Hamers. "Jammer genoeg gaat die beweging met een herstructurering gepaard." Volgens Hamers zal ING de komende dagen "heel veel aandacht besteden" aan zijn personeel.

3 miljoen nieuwe klanten

Banenverlies komt dubbel zo hard aan als het bedrijf in kwestie goede cijfers kan voorleggen. Hamers somt ze zelf op: meer dan 3 miljoen nieuwe klanten en 56 miljard nieuwe kredietverleningen. Maar dat is geen reden om niet te reorganiseren, benadrukt hij.

"We zijn een van de enige banken die groeien en we willen die groei gezond houden", argumenteert hij. "Je moet het dak repareren als de zon schijnt. We staan er nu goed en sterk voor en vanuit die kracht moeten we deze verandering doorvoeren. Je moet het doen wanneer je het kunt, niet wanneer het te laat is."

De digitalisering van de economie is een hard spel, beseft Hamers. "We weten dat aardig wat bedrijven het daardoor niet gered hebben. Wij willen niet een van die bedrijven zijn."