4.450 kilometer fietspaden voldoen niet aan de norm

Meer dan de helft van de fietspaden langs de Vlaamse gewestwegen voldoet niet aan de basisnormen van de overheid zelf. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een parlementaire vraag van Joris Vandenbroucke (SP.A). Volgens Vandenbroucke zal het "aan het huidige investeringsregime nog 5 jaar duren voor alle fietspaden langs de Vlaamse gewestwegen in orde zijn."

Er zijn momenteel ongeveer 7.650 kilometer fietspaden langs de Vlaamse gewestwegen. 4.450 kilometer daarvan is niet conform aan de basisnormen van de overheid zelf, blijkt uit cijfers van minister Weyts. Dit betekent bijvoorbeeld dat het fietspad te smal is of niet ver genoeg van het autoverkeer ligt. Alle gewestelijke fietspaden in orde brengen kost ruim 467,2 miljoen euro, ongeveer 105.000 euro per kilometer.

Sinds 2011 investeert de Vlaamse overheid ongeveer 90 miljoen euro per jaar in fietsinfrastructuur. Dit jaar zal het ongeveer 92 miljoen euro zijn. En in de Septemberverklaring heeft minister-president Geert Bourgeois (N-VA) aangekondigd dat de jaarlijkse investering tegen het eind van de regeerperiode wordt opgetrokken tot 100 miljoen euro. Volgens minister Weyts is dat nog nooit zoveel geweest. "In vroegere tijden van budgettaire weelde is men daar nooit in geslaagd. Vandaag, in tijden van budgettaire krapte, slagen wij daar wel in."

Vandenbroucke: "Too little, too late"

Joris Vandenbroucke vindt dit "too little, too late". Volgens hem volstaat de toename van het budget niet om de achterstand weg te werken en houdt het ook het succes van de fiets niet bij. "Zelfs als de 100 miljoen euro per jaar wordt gehaald, zal het nog minstens vijf volle jaren duren voordat de fietspaden van de gewestwegen in orde zijn", reageert hij. "Meer fietsers en minder auto's betekent minder ongevallen, minder files en minder luchtvervuiling. Als we verder die weg op willen, moeten we dringend meer investeren in veilige fietspaden."

Het kabinet van Weyts benadrukt dat het investeringsbudget voor mobiliteit dit jaar met 13 procent stijgt en dat ook de investeringsplannen voor fietsers daar meer dan hun aandeel in zullen krijgen.