Belg blijft verknocht aan zijn bankkantoor

Belgen zijn een pak conservatiever dan Nederlanders als het over bankzaken gaat. Dat blijkt uit cijfers van Febelfin. Zo doet een kwart van de Belgen al zijn bankzaken elektronisch. Dat lijkt veel, maar dat is een pak lager dan in Nederland waar bijna 6 op de 10 enkel online bankiert. Bij onze Noorderburen zijn bovendien 6 keer minder bankkantoren dan bij ons.

Een op de vier Belgen regelt alle bankzaken via het internet. Dat lijkt veel, maar die cijfers verbleken in vergelijking met de situatie bij onze Noorderburen. 6 op de 10 Nederlanders is volledig afhankelijk van internetbankieren.

In Nederland zijn ook opvallend minder fysieke bankkantoren: slechts iets meer dan 100 banken per miljoen inwoners. Ter vergelijking, in ons land zijn er zes (!) keer zoveel kantoren. Enkel in Cyprus en Spanje zijn per inwoners meer bankkantoren dan in België. Kleine nuance wel: Nederland is ook Europese koploper met het minste aantal bankkantoren per miljoen inwoners.

Een kwart van de Belgen gebruikt bovendien nooit internetbankieren en blijft volledig afhankelijk van het traditionele bankieren waarbij voor pakweg een overschrijving nog fysiek wordt langsgegaan in een bankkantoor. Ter vergelijking: in Nederland is dat amper 7 procent. Ruim de helft van de Belgen bankiert "hybride": bankzaken worden zowel via het internet als in het kantoor geregeld. Amper 29 procent van de Nederlanders werkt op die manier.

Internetbankieren zit in ons land wel degelijk in de lift. Alleen gaat het minder snel dan in Nederland. 10 jaar geleden waren er slechts 3 miljoen abonnementen op internetbankieren in België, nu is dat al opgelopen tot 11 miljoen. Voor de duidelijkheid: dat wil niet zeggen dat alle Belgen aan online bankieren doen, sommige landgenoten hebben rekeningen bij verschillende banken.

Ook de bankapps winnen aan populariteit: 5 jaar geleden hadden slechts 140.000 gebruikers een applicatie van hun bank op hun smartphone of tablet. Nu zijn dat er al ruim 3 miljoen.

Bij ING België sluit de helft van de kantoren en verliezen zo'n 3.000 medewerkers hun job. Dat steeds meer mensen hun bankzaken via het internet regelen zou onder meer aan de oorzaak liggen van de beslissing. Afgaande op de verschillen tussen België en Nederland, ziet het er dus naar uit dat de herstructurering bij ING vooral op Nederlandse leest geschoeid is. Boven de Moerdijk blijken ze in elk geval op bankgebied een pak vooruitstrevender dan bij ons.