Kuststeden kibbelen over "de" stad aan zee

De stad Oostende heeft sinds kort een nieuw logo en noemt zich niet langer "Stad aan zee" maar "De stad aan zee". Het mag best wat chauvinistischer, vinden ze in Oostende. Blankenberge en Nieuwpoort, die eveneens de titel van stad dragen, zijn echter niet erg opgezet met de nieuwe slogan.
Ricardo Smit

Oostende heeft sinds kort een nieuw logo. De rode letters met een zweem van blauwe golf is sinds kort vervangen door een iets artistiekere versie, met een witte penseeltrek onder de eerste O - een verwijzing naar het kunstenaarsverleden van de stad - en het bijschrift "De stad aan zee".

Burgemeester Johan Vande Lanotte (SP.A) ziet geen graten in de subtiele toevoeging van het lidwoord. Hij vindt dat de stad best wat chauvinistischer mag zijn, gezien de ontwikkelingen van de voorbije jaren.

"De laatste tien jaar is het toeristisch aanbod in Oostende sterk vergroot, verbeterd en verruimd. Als wij nu zeggen dat wij het beste aanbod hebben, dan moeten vriend en vijand dat erkennen."

Hij wijst erop dat er in Oostende, in tegenstelling tot de andere kustplaatsen, zowel tijdens de zomer als in de winter iets te beleven valt. "We mogen gerust zeggen dat wij dé stad aan zee zijn, toch de meest belangrijke stad. Ik ga nu niet vitten over de enige stad of niet. Maar als men denkt aan een stad aan zee waar altijd iets te doen is, dan is dat Oostende."

Blankenberge en Nieuwpoort, die eveneens de titel van stad voeren, kunnen de upgrade van het Oostendse logo maar matig appreciëren. In Nieuwpoort, dat overigens ruim 30 jaar voor Oostende de stadsrechten verkreeg - wijzen ze er fijntjes op dat de stad beschikt over Unesco Werelderfgoed én zowaar een Bad als een Stad heeft.