Selfie nemen in uw eigen virtuele woonkamer? Het kan misschien binnenkort

Facebook gaat in de toekomst 250 miljoen dollar (zo'n 225 miljoen euro) investeren in de ontwikkeling van virtual reality. Topman Mark Zuckerberg wil daarmee op termijn zijn sociaalnetwerksite omvormen tot een plaats waar mensen virtueel bij elkaar kunnen zijn. Hij gaf alvast een voorsmaakje.

Virtual reality - de functie waarbij je als gebruiker virtueel door een bepaalde wereld kan wandelen - wordt momenteel vooral gebruikt in de gamesector. Hoewel ook op journalistiek vlak initiatieven worden genomen - denk maar aan de reportages van VRT-journalist Jens Franssen -, blijven de toepassingen voorts nog vrij beperkt.

Dichter bij de mensen

Facebooktopman Mark Zuckerberg wil daar verandering in brengen en wil de functie dichter bij de mensen brengen. Als het van hem afhangt zou zijn sociaalnetwerksite op termijn moeten evolueren van een plek waar mensen foto's en video's delen met elkaar naar een virtuele wereld waar mensen elkaar - eveneens virtueel - kunnen ontmoeten.

Op een conferentie in de Verenigde Staten toonde Zuckerberg alvast de eventuele mogelijkheden. Zo maakte hij live op het podium een échte telefoonverbinding met een virtuele messenger-app terwijl hij in zijn virtuele woonkamer stond. Omdat het nog niet gek genoeg was, maakte hij daarna nog een virtuele selfie in diezelfde virtuele woonkamer met zijn échte vrouw die te zien was via de virtuele app. U bent ondertussen het noorden kwijt? Een filmpje van het hele gebeuren schept wellicht meer duidelijkheid. 

In de toepassing zouden gebruikers een eigen avatar kunnen maken die de andere gebruikers dan kunnen zien. Die avatars kunnen gezichtsexpressies tonen, waardoor het makkelijker wordt om bepaalde emoties te laten zien. "Virtual reality is het perfecte sociale medium", zegt de topman. "Het plaatst de mensen op de eerste plaats en dat probeer ik al heel mijn leven toe te passen."

VR-bril zonder smartphone

De topman toonde op de conferentie daarnaast ook het nieuwste prototype van de VR-bril van Oculus, het dochterbedrijf van Facebook. Het gaat om een "standalone bril" die - in tegenstelling tot andere modellen - zonder smartphone, kabels of computer zou kunnen werken. Het is nog niet duidelijk wanneer die eventueel op de markt zou kunnen komen.