"Geld niet ontvangen Coldplaytickets wordt meteen teruggestort"

Ticketmaster gaat gedupeerde Coldplayfans die vrijdag tevergeefs hun ticket probeerden te betalen, terugbetalen. Honderden mensen kregen op dat cruciale moment de melding "technische fout". Resultaat: geen tickets, maar de betaling werd met vertraging blijkbaar toch nog uitgevoerd, waardoor het geld wel van hun rekening ging.

Aan een ticket voor Coldplay in het Koning Boudewijnstadion geraken, was vrijdag niet evident. Er was ook een hele groep mensen die wel tickets vastkregen, maar die door een "technische fout" niet konden betalen en de tickets dus toch weer aan hun neus zagen voorbijgaan omdat de betaling niet tijdig werd verwerkt (zie foto hieronder). "Voer uw betalingsgegevens nogmaals in en probeer het opnieuw of neem contact met ons op", werd hen aangeraden. Nog groter was de verbijstering bij velen toen bleek dat het bedrag wel van hun rekening werd gehouden of werd geregistreerd via hun credit card. Het regende dan ook klachten bij Ticketmaster (zie reacties op Facebookpost onderaan).

Ticketmaster belooft dat het geld meteen wordt teruggestort aan alle gedupeerden. "We zijn al die terugbetalingen nu aan het doen", zegt Dieter Kraewinkels van Ticketmaster aan deredactie.be. "In sommige gevallen kan het tot woensdag duren voor het geld weer op de rekening staat. Mocht iemand die gedupeerd is woensdag zijn geld nog niet zien, dan mag hij of zij contact opnemen met ons. Alle gedupeerden krijgen ook een mail (zie foto onder, nvdr.)."

Wat is er dan precies gebeurd? "Alle betalingen gaan via een centraal systeem dat alle kaarten in het betaalproces checkt, dat systeem stuurt de betalingen dan verder door", legt Kraewinkels uit. "Dat proces gaat voor België blijkbaar trager dan het Europese gemiddelde. Dat was nooit een probleem, tot vrijdag bij de voorverkoop voor Coldplay."

De problemen deden zich vooral voor bij de overgang naar en de start van de voorverkoop voor het tweede concert. "De betalingen kwamen niet door en mensen kregen de melding "technische fout", het systeem vertraagde, maar wij zagen ook niet meteen wat het probleem was. Uiteindelijk werden die betalingen toch nog uitgevoerd, maar daar hadden wij op dat moment geen zicht op", benadrukt Kraewinkels. "We zijn nog bezig met alles te analyseren, maar de terugbetalingen naar de meeste mensen zijn al onderweg. In andere landen is dit nog nooit gebeurd. Wij gaan eraan werken om dit in de toekomst tegen te gaan."

Intussen zijn de twee concerten in het Koning Boudewijnstadion, op 21 en op 22 juni, helemaal uitverkocht. De gedupeerde fans krijgen dus normaal gezien wel hun geld terug, maar grijpen definitief naast tickets. Zij worden bovenaan de wachtlijst geplaatst.