Facebook lanceert sociaal netwerk voor bedrijven

Facebook heeft zijn communicatieplatform voor bedrijven en organisaties wereldwijd gelanceerd. Workplace zal het intranet van bedrijven kunnen vervangen en gaat de concurrentie aan met Slack en Yammer. De toepassing wordt nu al bekeken als "killer" van de e-mail op de werkvloer.

Facebook startte twee jaar geleden in Londen met de ontwikkeling van het concept, dat tot nog toe "Facebook at work" werd genoemd. Een duizendtal bedrijven van overal ter wereld heeft de betaversie al mogen uittesten, waaronder Danone, Booking.com en Starbucks.

Wie Workplace openklikt, zal de vergelijking met Facebook treffend vinden. Ook hier is er een nieuwsoverzicht, een chat-functie, profielpagina's en groepen. "We vervangen zaken die al bestonden en groeperen alles in één enkel platform dat de gebruikers toelaat om een muur van informatie te hebben", zegt directeur-generaal Julien Codorniou. "Het gaat om de combinatie van het privéprofiel van de werknemers, Facebook Live, videochat, enzovoort."

En toch zijn er ook enkele verschillen met de "gewone Facebook". Zo is Workplace niet openbaar en zijn er geen advertenties op te merken. De software zou eigenlijk het intranet van bedrijven kunnen vervangen.

De dienst is - behalve een proefabonnement - wel niet gratis. Afhankelijk van de grootte van de onderneming kost het 1 tot 3 dollar per maand per gebruiker.