"Samsung kan voordeel halen uit debacle met Galaxy Note 7"

Op lange termijn hoeft Samsung niet voor imagoschade te vrezen nu het de productie van de veelgeplaagde nieuwe smartphone Galaxy Note 7 definitief heeft stopgezet. Dat vertelt merkenexpert Peter Janssen aan deredactie.be. Integendeel: mogelijk kan deze demarche zelfs in het voordeel van de technologiereus spelen.

Het is over and out met de Galaxy Note 7. Sinds Samsung de smartphone begin augustus voorstelde, regende het berichten over batterijen die oververhitten of zelfs vuur vatten. Ook een terugroepactie met vervangtoestellen bracht geen soelaas: ze waren in hetzelfde bedje ziek. Vandaag meldt de Zuid-Koreaanse mediagigant dat het de productie van de smartphone definitief stopzet. Wie een toestel in haar of zijn bezit heeft, schakelt het beter helemaal uit.

"Dit is erg vervelend, zeker voor een merk als Samsung", meent Janssen. Toch is het volgens hem niet uitzonderlijk dat een bedrijf de stekker uit een gloednieuw product trekt. "Ik herinner me dat Unilever ooit een wasproduct van de markt haalde dat zo krachtig was dat het niet alleen vlekken uit kleren verwijderde, maar ook gaten in de stof maakte."

Volkswagen

"Waarschijnlijk zal Samsung nu gewoon met een nieuwe smartphone op de proppen komen en de Galaxy Note 7 doodzwijgen", meent Janssen. Imagoschade vreest hij nauwelijks. "Zeker op de lange termijn zullen de gevolgen meevallen. Kijk maar naar Volkswagen. Na het schandaal met de sjoemelsoftware scheerde de verkoop hoge toppen."

"Als marketeer valt het me op dat terugroepacties steeds vaker voorkomen. Twintig of dertig jaar geleden gebeurde dat amper. Soms heb ik het gevoel dat zoiets chique staat voor een merk. Zo wil het aantonen dat het met de consument is begaan en niks in de doofpot wil stoppen. Het plaatst de consument centraal en het neemt zijn verantwoordelijkheid. Op die manier kan ook Samsung voordeel halen uit het debacle met de Galaxy Note 7."