Apple loopt niet warm voor virtuele realiteit

Tim Cook, de grote baas van het technologiebedrijf Apple, heeft een tipje van de sluier gelicht over waar Apple naartoe wil met het toepassen van virtuele realiteit en toegevoegde realiteit in zijn producten. Tot nog toe liet het bedrijf daarover nauwelijks in zijn kaarten kijken. "Virtuele realiteit heeft enkele interessante toepassingen, maar ik denk niet dat het een technologie met een brede basis is, zoals toegevoegde realiteit", zegt Cook.
Brendan SMIALOWSKI

Bij virtuele realiteit wordt de echte wereld waarin we leven vervangen door een wereld gecreëerd door een computer. Een voorbeeld is een vliegsimulator, waarbij een piloot een bepaald traject of een noodsituatie oefent die nagebootst wordt door een computer.

Bij toegevoegde realiteit wordt geen volledige wereld nagebootst, maar er wordt een laag toegevoegd aan de realiteit. Het bekendste voorbeeld is ongetwijfeld het spel Pokémon Go, waarbij figuurtjes door de computer verstopt worden op plaatsen in de echte wereld.

Beide computertechnieken lijken een erg belangrijke rol te gaan spelen in de toekomst. Technologiebedrijven als Facebook en Google lieten al in hun kaarten kijken en willen vooral inzetten op virtuele realiteit. Apple kwam tot nog toe niet naar buiten met een strategie.

In een interview heeft Appletopman Tim Cook nu een tipje van de sluier gelicht. "Menselijk contact kun je door niets vervangen", zegt hij. "Wij willen dat onze technologie menselijke interactie stimuleert." Daarmee lijkt hij te suggereren dat Apple vooral zal inzetten op toegevoegde realiteit.

"Het zal nog een tijdje duren tegen dat we toegevoegde realiteit goed krijgen, maar ik denk dat het diepgaander is." Virtuele realiteit vormt volgens hem een barrière tussen mensen, terwijl toegevoegde realiteit het contact tussen mensen net kan versterken.