Nederlandse regering versterkt grip op spoorwegbeheerder

De Nederlandse regering speelt met het idee om de privatisering van spoorwegbeheerder ProRail ongedaan te maken. Het voormalige overheidsbedrijf zou worden ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur. Of ProRail gedeeltelijk of volledig weer in handen komt van de overheid, is nog niet beslist.
Archieffoto

Nederlands staatssecretaris voor Infratructuur Dijksma wil opnieuw meer zeggenschap over ProRail. Het voormalige overheidsbedrijf opereert al 20 jaar als privéonderneming, maar daar lijkt een einde aan te komen.

Ofwel wordt ProRail een zogenoemd "zelfstandig bestuursorgaan", waarmee de Nederlandse overheid opnieuw deels zeggenschap krijgt. Ofwel wordt ProRail opnieuw een overheidsdienst en verliest het dus al zijn zelfstandigheid, zo blijkt uit een gelekte conceptnota van het ministerie van Infrastructuur. Het nieuws komt naar buiten in de nasleep van de Fyra-enquête, waarin ProRail veel kritiek kreeg voor de rol bij de introductie van de gefaalde Italiaanse hogesnelheidstrein.

"Onverstandig"

Bedoeling is om opnieuw orde op zaken te stellen bij de Nederlandse spoorwegbeheerder. Het onderhoud van de sporen moet beter en ook het financiële plaatje is voor verbetering vatbaar. Vorig jaar kampte ProRail onverwacht met een tekort van bijna 500 miljoen euro, hoewel het bedrijf elk jaar 2,5 miljard euro krijgt voor de aanleg en het onderhoud van de Nederlandse spoorwegen. Ook organisatorisch loopt het bij ProRail niet allemaal op wieltjes.

ProRail noemt deze stap "onverstandig en overhaast". Het bedrijf wijst op de grote gevolgen voor zijn personeel, en bij uitbreiding op de hele spoorsector. Volgens het bedrijf zullen treintickets opnieuw duurder worden, als ProRail niet langer opereert als privébedrijf. Het ministerie van Infrastructuur onthoudt zich voorlopig van commentaar "omdat de eindbeslissing nog niet is genomen".