Colruyt blijft goedkoopste supermarkt, maar het verschil verkleint

Colruyt blijft ook dit jaar de goedkoopste supermarkt, maar het verschil met de concurrenten wordt steeds kleiner. Albert Heijn zit Colruyt het dichtst op de hielen. Dat stelt de consumentenorganisatie Test-Aankoop op basis van haar jaarlijkse prijzenonderzoek.
Nicolas Maeterlinck

Net als de voorbije jaren komt Colruyt als goedkoopste supermarkt uit de bus voor mensen die een mix kopen van merkproducten, huismerken en eersteprijsmerken. Albert Heijn is gemiddeld 2 procent duurder, gevolgd door Red Market (het lowcostconcept van Delhaize).

De hoogste prijzen noteerde Test-Aankoop in Intermarché, Match en Smatch. Het prijskaartje ligt er 14 à 15 procent hoger dan in de goedkoopste supermarkt. Maar ook hier verkleint de kloof: vorig jaar was er nog sprake van een verschil van 16 procent. Door voor de goedkoopste winkel te kiezen, kan een consument volgens Test-Aankoop tot 300 euro per jaar besparen op een gemengde korf met vlees, fruit en groenten.

Als je alleen naar de merkproducten kijkt, zijn Colruyt en Red Market samen de goedkoopste. Dan volgt Albert Heijn. Die is 2 procent duurder. OKay, een buurtwinkelketen van de Colruyt-groep, is 5 procent duurder.

Bij de "witte producten" voert Colruyt het klassement aan, voor Leader Price (+2 procent) en Albert Heijn (+4 procent). Het goedkoopste huismerk is dan weer te vinden bij Leader Price. De huismerken van Colruyt en Albert Heijn zijn respectievelijk 6 en 7 procent duurder.

Bij Aldi en Lidl wordt er niet echt een onderscheid gemaakt tussen witte producten en huismerken. De prijzen van hun producten liggen onder die van de huismerken van andere supermarkten, maar zijn iets gestegen in vergelijking met de eersteprijsmerken van de anderen.

Test-Aankoop vergeleek 118.000 prijzen in 710 winkels. Er werd ook een enquête gevoerd naar klantentevredenheid. Daar kwam kwam Bio-Planet (onderdeel van de Colruyt-groep) dan weer als beste supermarkt naar voren. Hekkensluiter hier is Carrefour Express.