Toegangsweg tot hoofdstad versmallen: "waanzin" of "langetermijnvisie"?

Het Brussels gewest wil het aantal rijstroken op de E40 om onze hoofdstad binnen te rijden terugschroeven van zes naar vier. Touring vindt het plan "waanzin" en spreekt van "kortzichtige politici". VAB en de Fietsersbond vinden het een logische stap, op voorwaarde dat er werk wordt gemaakt van alternatieven.

De Brusselse regering heeft een plan opgesteld voor het gebied rond de gebouwen van de VRT en RTBF. Volgens dat plan zou de toegang tot Brussel via de E40 vanaf Kraainem versmald worden van zes tot vier rijstroken. Drie rijstroken, één voor elk van de 3 tunnels die vanaf de E40 leiden naar Meiser, Montgomery en Schuman en een vierde rijstrook voor een vlotte afhandeling van het verkeer dat invoegt vanop de oprit "Gemeenschappenlaan" en de afrit Smaragd / Diamant. De vrijgekomen plaats zal gebruikt worden voor een stadsboulevard.

Touring: "Kortzichtige politici"

"Waanzin", zegt Touring in een persbericht. Voor de mobiliteitsorganisatie past dit in een duidelijk beleid van het gewest om "het wegverkeer zodanig te stremmen en kunstmatige files te creëren". Touring vraagt zich dan ook af of het terugbrengen van het aantal rijstroken een doel op zich is, aangezien er geen goed alternatief voor handen is.

"Dit is de omgekeerde gang van zaken. Het mobiliteitsbeleid zou beter in handen worden gegeven van externe experts in plaats van kortzichtige politici die een mes op de keel politiek voeren en alleen maar hun eigen ideologie of utopie willen uitvoeren."

Fietsersbond: "Verkeer niet vlotter met meer wegen"

Met die mening is de Fietsersbond het niet eens. "Dit toont net een langetermijnvisie", zegt Stef Leroy aan VRT Nieuws. "Het is een utopie om te denken dat het verkeer vlotter zal verlopen als we meer wegen hebben."

Volgens hem is het belangrijk om automobilisten af te raden om met hun auto naar Brussel te rijden. "Dit is een goed idee, op voorwaarde dat er ook werk wordt gemaakt van alternatieven. Zo moet het GEN (Gewestelijk ExpresNet, een treinnetwerk in en rond Brussel, nvdr.) worden uitgebouwd, moet de HST-fietsroute tussen Leuven en Brussel gepromoot worden en is het belangrijk dat pendelaars de tijd krijgen om over te stappen naar andere vervoersmogelijkheden."

VAB: "Vrij logische keuze"

De visie van de Fietsersbond wordt gedeeld door VAB. "Eigenlijk is het een vrij logische keuze, je ziet dat in tal van andere Europese grootsteden de auto's van pendelaars uit het centrum worden geweerd", zegt woordvoerder Maarten Matienko. Het grote verschil met die andere steden, zoals Oslo en Londen, is volgens de organisatie dat daar wel een degelijk alternatief voorzien is voor de pendelaars. "In Brussel heeft men nu al de azijnmaatregelen genomen, nu wordt het tijd om werk te maken van de honingmaatregelen."

Geen negatieve weerslag op verkeersstroom

De hele discussie lokt een reactie uit van het Brussels Gewest dat één en ander nuanceert. “De doelstelling van het Gewest is niet gewijzigd: het wil dit belangrijke stuk stadsweg verbeteren door de contouren ervan te rationaliseren. De afmetingen van de E40 zijn op die plaats te groot. De beperking van het aantal rijstroken zal dus geen enkele negatieve weerslag hebben op de verkeersstroom en zal geenszins leiden tot een daling van de wegcapaciteit”, zegt minister-president Rudi Vervoort.