Slim gezien: Trump kiest YouTube als persagentschap

Dat Donald Trump een verwoede twitteraar is, wisten we al. Tot verbazing van velen, koos Trump echter ook voor een video op YouTube, en niet voor de traditionele persconferentie, om zijn toekomstige beleidsplannen wereldkundig te maken. Volgens experts in communicatiestrategie is dat nog niet zo slecht gezien.

Heeft Trump na enkele ongelukkige uitspraken op Twitter het twitteren afgezworen en kiest hij voortaan voor YouTube als communicatiekanaal? Nee, zo blijkt. Sedert het verschijnen van zijn videoboodschap heeft Donald J. Trump alweer verschillende tweets geproduceerd.

Gigantisch bereik

Als je een langere boodschap wil brengen, dan ligt de keuze voor YouTube vandaag bijna voor de hand, stelt communicatie-expert Fons Van Dyck. "YouTube is mainstream geworden en is na Facebook het belangrijkste communicatiemiddel ter wereld. Het is belangrijker dan alle CNN's samen."

"Het is bovendien hét referentiekanaal voor jongeren die iets willen te weten komen, denk maar aan de vele tutorial-video's die uitleggen hoe je iets moet doen. Het is dus de perfecte manier om een jonger publiek te bereiken dat, dat is bekend, bij de verkiezingen massaal op Clinton heeft gestemd."

"Bovendien reikt je boodschap op die manier ook veel verder dan enkel de VS. China zul je er niet mee bereiken, maar wel de rest van de wereld."

Volledige controle

"Net zo belangrijk is de controle die het medium je biedt. Je houdt alles volledig in de hand. Er zijn geen lastige vragen van journalisten om je van de wijs te brengen. Er wordt achteraf geen montage van gemaakt", vervolgt Van Dyck.

"In het geval van Trump biedt het ook een dubbele controle. Je beslist zelf wat de president-elect vertelt. En niet onbelangrijk voor de spindoctors: je hebt de volledige controle over het product Donald Trump zelf."

Push-medium

Bovendien creëer je dankzij YouTube je eigen medium, zegt Van Dyck. "YouTube is het pushmedium bij uitstek, het leent zich tot allerlei vormen van propaganda, denk maar aan IS. Het is niet interactief, en het is goedkoop. Mooi meegenomen, zelfs voor iemand als Donald Trump."

Geen trendsetter

Wie denkt dat Trump hiermee een nieuwe trend voor politici lanceert, vergist zich. "Ook politici bij ons gebruiken filmpjes op sociale media om hun boodschap over te brengen. Denk maar aan Daniël Termont (SP.A) die onlangs zijn vermeende rol in de Optima-affaire ontkrachtte via een filmpje op Facebook, of verder terug in de tijd, Yves Leterme (CD&V) die in een filmpje op YouTube de mensen bedankte voor hun steun na een plotse ziekte."