"Facebook wil met censuurtool China veroveren"

Facebook wil met de hulp van een censuurtool de Chinese markt veroveren. De sociaalnetwerksite zou software ontwikkeld hebben die posts kan verbergen in bepaalde geografisch afgebakende gebieden. Dat meldt New York Times op basis van bronnen binnen het bedrijf.

De krant New York Times heeft gepraat met drie medewerkers en een voormalige medewerker die in alle stilte aan een censuurtool gewerkt hebben. Het netwerk zou zelf geen boodschappen censureren, maar de tool toevertrouwen aan een derde partij, vermoedelijk een partner in China. Tot nu toe is de tool nog niet gebruikt en er is ook nog geen aanwijzing dat de tool aan de Chinese autoriteiten is aangeboden.

Facebook is al sinds 2009 niet meer toegankelijk in China, omdat de autoriteiten er controle willen hebben over de digitale nieuwsstroom. Facebook heeft de voorbije jaren al verschillende gesprekken gehad met de autoriteiten om opnieuw toegang te krijgen tot de Chinese markt, maar voorlopig zonder resultaat. Het land telt 1,4 miljard potentiële gebruikers.

De sociaalnetwerksite blokkeert nu in sommige landen al inhoud, onder meer in Pakistan, Rusland en Turkije. Meestal gaat het bedrijf dan in op vragen van de overheid, nadat de informatie al gepost is.

De timing van dit nieuws is slecht voor Facebook, net nu de site beloofd heeft fake nieuws harder aan te pakken, in de nasleep van de presidentsverkiezingen in de VS. Tijdens een sessie op het bedrijf over de tool zou Zuckerberg gezegd hebben: "Het is beter voor Facebook om een deel te zijn van het mogelijk maken van een gesprek, ook al is het niet het volledige gesprek." De officiële reactie van Facebook is vager: "We zijn al lang geïnteresseerd in China en proberen het land te begrijpen en er meer over te leren." Officieel heeft het bedrijf nog geen plan van aanpak voor China.