Topman Ryanair wil binnen vijf à tien jaar gratis vluchten aanbieden

Michael O'Leary, topman bij Ryanair, wil binnen vijf à tien jaar gratis vluchten aanbieden. Dat wil hij doen door inkomsten te halen uit shoppende luchthavenpassagiers. Dat bericht The Guardian. Maar gratis vlieg je natuurlijk nooit helemaal.

Vluchten die helemaal gratis zijn: dat is het idee van Ryanair-topman Michael O'Leary. Binnen vijf à tien jaar wil hij gratis vluchten kunnen aanbieden. Dat zei hij op een conferentie in Londen.

Waar haalt Ryanair dan het geld? "Van de uitgaven die passagiers doen in de luchthaven", is het antwoord van O'Leary. Een kwart van de inkomsten haalt Ryanair momenteel al uit extra diensten zoals het verhuren van auto's en de verkoop van producten op het vliegtuig.

Volgens O'Leary betaalt Ryanair nu al passagiers om met hen te vliegen. "Deze week verkoop ik tickets aan 4 pond, terwijl ik 13 pond betaal aan de taksen voor passagiers. Als die wegvallen, zouden er gratis promoties kunnen zijn."

VRT-journalist Steven Decraene volgt al jaren de luchtvaartsector. Hij stelt zich vragen bij het idee van O'Leary. "Echt gratis is het nooit", stelt hij. "Je hebt de kosten van het bagagepersoneel, je hebt de luchthaventaksen. De luchtvaartmaatschappijen kiezen zelf in hoeverre ze die doorrekenen aan hun klanten. Maar als de kerosinekosten gaan stijgen, tot welk punt wil Ryanair die dan zelf blijven betalen bijvoorbeeld?"

Ook Geert Sciot van Brussels Airlines vraagt zich af of de tickets überhaupt nog goedkoper kunnen. "Vliegen is al veel democratischer geworden de laatste jaren. Als je weet dat de luchthaventaksen 27 à 28 euro zijn in Brussels Airport, zie je toch dat daar een ondergrens is."

Vooral de kleine luchthavens

O'Leary mikt vooral op de secundaire luchthavens die graag meer passagiers willen aantrekken en waar de taksen ook vaak minder hoog zijn.

De gemiddelde prijzen bij Ryanair, zo meldt The Guardian, waren vorig jaar 39 pond of 46 euro. Ryanair heeft gezegd dat die prijzen dit jaar gemiddeld nog 10 tot 15 procent zouden dalen.