Nederlandse publieke omroep meer onder de knoet

Sander Dekker, de Nederlandse staatssecretaris voor Cultuur, wil beter in de gaten houden welke activiteiten van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) concrete gevolgen hebben voor commerciële spelers in medialand. Voor elk nieuw project zal de NPO formeel toestemming moeten vragen.

Dekker heeft dit plan zowel met de publieke omroep als de commerciële mediabedrijven besproken. De staatssecretaris wil de Autoriteit Consument en Markt (ACM) mee inspraak geven in welke activiteiten de NPO mag ondernemen. Concreet zal de publieke omroep geen activiteiten mogen opzetten die een invloed hebben op commerciële spelers in het Nederlandse medialandschap, zoals kranten.

Als de omroep bijvoorbeeld een nieuwe omroep uit de grond wil stampen, dan heeft het daarvoor bijkomende toestemming nodig van het ACM. Momenteel gebeurt de controle op Nederlandse media door het Commissariaat voor de Media, maar Dekker wil het ACM hier ook bij betrekken. Het ACM moet zich concreet uitspreken over "de balans tussen de publieke waarde van de nieuwe zender en de eventuele marktverstoring".

Dekker legt op de website van de NOS uit wat de bedoeling is van zijn maatregel.