Vernieuwde Koningin Elisabethzaal opent de deuren

In Antwerpen opent de nieuwe Koningin Elisbethzaal dit weekend de deuren na drie jaar van verbouwingen. Symfonisch orkest deFilharmonie, dat het vaste residentieorkest wordt van de zaal, mag vrijdag- en zaterdagavond de spits afbijten met twee openingsconcerten.

De vernieuwde Koningin Elisabethzaal is volgens alle betrokkenen wereldtop op het vlak van akoestiek en kan bovendien in sneltempo de nodige aanpassingen ondergaan om verschillende genres aan te kunnen, gaande van klassieke muziek over musicals tot congresmeetings.

De vorige Koningin Elisabethzaal dateerde van de jaren 60 en was zodanig verouderd dat de akoestiek nauwelijks nog 6 op 10 haalde. Een renovatie stond al lang op het programma, maar in 2011 koos de Zoo Antwerpen - de eigenaar - ervoor om een volledige nieuwbouw te realiseren en van de zaal op die manier het kroonstuk te maken van een nieuw congrescentrum, het Elisabeth Center.

Het volledige prijskaartje bedroeg uiteindelijk 87 miljoen euro. De Vlaamse regering nam daarvan met 57,2 miljoen euro het leeuwendeel voor haar rekening, de stad Antwerpen droeg 3,5 miljoen euro bij en de rest was voor rekening van de KMDA, de vzw achter de aanpalende Zoo die voor het congrescentrum ook enkele bijkomende panden aan de kant van de Carnotstraat aankocht.

Het resultaat is, naar ontwerp van de Britse architect Ian Simpson, een multifunctionele zaal met plaats voor iets meer dan 2.000 toeschouwers die uitblinkt in zowel veelzijdigheid als akoestiek.

Vorm van een schoenendoos

De zaal heeft de vorm van een schoenendoos om het geluid ideaal te laten resoneren, de afwezigheid van een vast voortoneel voorkomt klankverlies en aan het plafond zijn beweegbare panelen bevestigd om het geluid desgewenst te projecteren. Ook de eiken wandpanelen doen hun duit in het zakje en de ruimte tussen die panelen en de massieve betonnen wanden werd opgevuld met lavazand zodat de panelen niet trillen.

"We zijn erg dankbaar voor dit project, want we beseffen dat het in economisch moeilijke tijden niet evident is om een orkest een gloednieuwe zaal van dit niveau te geven", zegt Joost Maegerman, intendant van deFilharmonie.

"De architect en akoestisch expert Larry Kirkegaard hebben ook in perfecte synergie samengewerkt en dat merk je. Dit is de droom van elk symfonisch orkest."

"Het doet me plezier dat we deFilharmonie, toch de parel aan de kroon van onze orkesten, een zaal met akoestiek van wereldniveau kunnen geven", aldus Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open Vld).

"De nieuwe Koningin Elisabethzaal zal deFilharmonie ook de mogelijkheid geven om naast haar vertrouwde formules nieuwe initiatieven te ontwikkelen om een nog breder publiek te bereiken. De locatie binnen het congrescentrum zal bovendien kansen bieden om ondernemers te bereiken en de net goedgekeurde tax shelter voor de podiumkunsten te gebruiken voor een vorm van mecenaatswerking."

Op de kalender van de nieuwe zaal staan de komende maanden, naast uiteraard concerten van deFilmharmonie, al onder meer de musical Cats, cabaretier Hans Teeuwen, de balletvoorstelling Het Zwanenmeer en een concertreeks van de Duitse elektropioniers Kraftwerk.