"Het einde van de westerse beschaving is nabij"

"No future!" In de tweede helft van de jaren 70 leek de toekomst voor Britse jongeren weinig rooskleurig. Al die frustratie bracht manager Malcolm McLaren, die opstandige jongeren in Londen T-shirts met choquerende teksten had leren dragen dankzij zijn succesvolle winkelconcept "SEX", in een muziekgroep samen: Sex Pistols. Dat resulteerde exact 40 jaar geleden in de single "Anarchy in the UK", die de punkrage een vliegende start deed nemen.

Frontzanger John Lydon, beter gekend als Johnny Rotten, die de tekst van "Anarchy in the UK" schreef: "Ik vond dat het de hoogste tijd was om de wereld een slag in het gezicht te geven met een gevoel van eerlijkheid. Ik vond het dan ook geweldig dat dit nummer de juiste snaar wist te bespelen bij de luisteraars. Ik had nooit verwacht dat ik “de stem van een generatie” zou worden, wat ik natuurlijk met de nodige korrels zout neem. Ik heb gewoon gezegd wat de mensen voelden." (MOJO Magazine, december 2015)

"Zij die ons land toen regeerden, brachten het naar de afgrond, met dat pompeuze idee van "wij versus zij" dat Margaret Thatcher (die in 1975 partijleider van de Conservatieve partij geworden was, nvdr) belichaamde. Tegen jongeren werd voortdurend gezegd dat ze geen toekomst hadden. Ze hadden in ieder geval geen geld. Overal was er vuil en rommel. Het leek alsof de westerse beschaving ten einde liep. Ik voegde daaraan het begrip "anarchie", terwijl er toen nochtans weinig anarchisten rondliepen."

"Dat nummer was het resultaat van de vertwijfeling en onenigheden die er binnen de groep bestonden. We zaten samen in een opnamestudio en het ging van kwaad naar erger. Op elk moment was er wel ergens iemand die de groep wilde verlaten. De druk om iets te maken was enorm, maar alles wat we deden draaide op een confrontatie uit. Iedereen liep op zijn tippen en dat onze manager, Malcolm McLaren, nu en dan binnenwipte met zijn verwaande voorstellen, deed de zaak nog minder goed. Het was op en top stress."

"Het resultaat was meedogenloos en tegelijkertijd uitmuntend. Het nummer raakte je op de juiste plaatsen. Armoede, hebzucht, egoïsme. En voor mij betekende het de mogelijkheid om een lied te maken en het te zingen. Het moest dus geweldig zijn. En dat was het dus ook."

Manager Malcolm McLaren: "Begin december 1976, tijdens de voorbereidingen van de tournee, belde platenmaatschappij EMI me op dat "Queen een optreden voor het tv-programma "Today" van Thames Television had moeten afzeggen en dat ze mijn groep in de plaats wilden". Maar de groepsleden zagen daar erg tegen op. Zo waren ze nu eenmaal. Ze haatten elkaar daarbij dan ook nog. In de tv-studio hebben we ons allemaal ladderzat gedronken. Het werd alleszins een berucht optreden (inclusief de nodige "fucks" en "shits", nvdr). De volgende dag waren de Sex Pistols voorpagina-nieuws." (nieuwswebsite The Guardian, september 2007)

Zo sprak Daily Mirror van "The Filth and the Fury!", Daily Express had het over "Fury at Filthy TV Chat" en Daily Telegraph blokletterde "4-Letter Words Rock TV". En "Today"-presentator Bill Grundy werd tijdelijk door de tv-zender op non-actief gezet.

De hele heisa leidde alvast tot voorzichtigheid bij EMI. "Of we nog platen van de groep op de markt zullen brengen, zullen we zorgvuldig afwegen. Maar we willen alvast ons best doen om hun publieke gedrag binnen de perken van het fatsoen te houden. Al beseffen we dat dat iets is waar we geen volledige controle over zullen hebben", luidde het in een persmededeling.

Niet veel later, na berichten over publiekelijke kots-sessies van de bandleden, zegde EMI het aanvankelijk 2-jarige contract met de groep op. Een half jaar later zou de groep echt onsterfelijk worden met zijn "God save the Queen".

Maar hoe duidelijk de boodschap van hun eerste single ook leek, de "anarchie" waarvoor de Sex Pistols de goegemeente wilde bang maken, kwam er uiteindelijk niet. Wat maakte dat de groep, aldus muziekjournalist Steve Huey, "op het juiste moment op de exact juiste plaats was, met de verkeerde boodschap weliswaar. Maar in ieder geval hebben de Sex Pistols de rebellie en het doe-het-zelfprincipe terug binnen de rock-‘n-roll gebracht."