Mariah Carey zet haar jaarlijkse klim naar de top in

Kerstmis doet de kassa van Mariah Carey ook dit jaar rinkelen. Alles heeft te maken met "All I want for Christmas", haar iconische kersthit die dezer dagen opnieuw door de boxen van miljoenen mensen klinkt.
2016 Invision

Met 3,2 miljoen aankopen is het het meest gedownloade kerstnummer ooit volgens Nielsen Music dat de verkoop van digitale muziek sinds 2003 bijhoudt: "All I want for Christmas" van Mariah Carey. Het nummer verscheen voor het eerst in november 1994 en is sindsdien uitgegroeid tot een ware kerstklassieker die elk jaar opnieuw een revival kent.

Ook dit jaar is dat niet anders. Vooral op YouTube is het seizoensgebonden succes van "All I want for Christmas" in een oogopslag duidelijk. Sinds Carey de videoclip bij het nummer in november 2009 online plaatste, kennen de kijkcijfers elk jaar een opmerkelijke piek in de aanloop naar 25 december.

De statistieken hebben dan ook veel weg van een electrocardiogram. Een pientere twitteraar merkte al begin november op dat het nummer aan zijn jaarlijkse klim was begonnen, een trend die zich tot vandaag duidelijk heeft doorgezet.

Spotify

Ook op Spotify doet "All I want for Christmas" het uitstekend. Wereldwijd hebben 1.519.538 mensen het nummer gisteren beluisterd, goed voor een 22e plek. In de VS moest Carey genoegen nemen met 421.362 luisteraars en een 38e plek. Bij ons stond ze op plek 39 met 8.317 luisteraars, bij onze noorderburen op 15 met 85.479 luisteraars. In het Verenigd Koninkrijk stond ze gisteren al op 7 met 261.821 luisteraars.

De komende weken zullen al deze cijfers waarschijnlijk alleen maar de hoogte ingaan. Hetzelfde geldt voor de bankrekening van Carey. Tot nu toe heeft het lied haar naar verluidt al zowat 50 miljoen dollar (ruim 46 miljoen euro) opgebracht. Daar zal ze ook dit jaar weer flink wat inkomsten aan kunnen toevoegen.