Bourgeois: "3.500 jobs bedreigd door onverantwoordelijk Brussel"

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) roept het Brussels Gewest op om af te stappen van de strenge geluidsnormen voor vliegtuigen. Dat doet hij nadat gisteravond bekend raakte dat twee vrachtluchtvaartmaatschappijen vertrekken uit Zaventem omdat ze met hun meest lawaaierige vliegtuigen niet meer over Brussel mogen vliegen. Daardoor worden zo’n 3.500 jobs bedreigd.

Het Brussels Gewest wil vanaf 1 januari een nultolerantie invoeren tegen vliegtuigen die de Brusselse geluidsnormen overschrijden. Luchtvaartmaatschappijen die die normen overschrijden door met lawaaierige toestellen over Brussel te vliegen, dreigen dan forse boetes in de bus te krijgen.

De Vlaamse regering heeft aangekondigd een belangenconflict in te roepen tegen de plannen. Maar twee vrachtluchtvaartmaatschappijen hebben al beslist om weg te trekken uit Zaventem: Saudia Cargo trekt Frankfurt en het Chinese Yangtze River Express verhuist naar Amsterdam. “Dat is dramatisch nieuws”, zegt Vlaams minister-president Bourgeois, die vreest dat nog meer luchtvaartmaatschappijen Zaventem zullen verlaten.

"Onverantwoordelijk"

Die vrees is terecht, want drie andere cargomaatschappijen die net als Saudia Cargo en Yangte River Express met lawaaierige Boeing 747-toestellen vliegen, bekijken hun opties: Air Cargo Global, Asiana en Singapore Airlines Cargo. "Als er in de loop van januari geen politieke oplossing wordt bereikt, vertrekken ze", zegt Geert Keirens, directeur van Air Cargo Belgium (de belangenvereniging van logistieke bedrijven op Brussels Airport) aan het zakenblad Trends. Keirens zegt dat er minstens 1.250 rechtstreekse banen en 2.500 indirecte jobs op het spel staan.

Vlaams minister-president Geert Bourgeois zei in “De ochtend” op Radio 1 geen begrip te hebben voor de houding van de Brusselse regering. “Dit is gewoon onverantwoordelijk. Zaventem is de tweede grootste economische pool van het land, na de haven van Antwerpen, goed voor 60.000 jobs. Als we die activiteiten gaan terugschroeven omdat Brussel een deel van de lasten niet op zich wil nemen, maar enkel de lusten wil hebben. Dat werkt natuurlijk niet.”

KriVaDesign

Levenskwaliteit

In een reactie verdedigt Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) de strenge geluidsnormen en wil dat de andere regio's rekening houden met de levenskwaliteit in Brussel. “Er is meer dan ooit een globale oplossing nodig, maar iedereen moet eraan werken, niet iedereen Brussel. De lasten zijn niet alleen voor Brussel. Er moet respect zijn voor de Brusselaars en hun levenskwaliteit”, zei Vervoort voor de start van het overlegcomité.

Het dossier rond de geluidshinder rond de luchthaven stond overigens vandaag niet op de agenda van de bijeenkomst van de verschillende regeringen van het land. Dat zal wel op de volgende vergadering het geval zijn, gaf Bourgeois vanochtend aan.