NMBS wil treinen vanaf 2019 zonder begeleiders laten rijden

De NMBS-top laat onderzoeken of het mogelijk is om treinen te laten rijden met daarin enkel nog een machinist. Die zogenoemde "one man cars" zouden vanaf 2019 rijden, zo meldt De Tijd. Om het plan uit te voeren, zouden eerst nog aanpassingen aan de infrastructuur moeten gebeuren en zou ook een wetswijziging nodig zijn. Als het zover zou komen, dan kan de NMBS het met enkele honderden treinbegeleiders minder doen.

Woordvoerder Dimitri Temmerman bevestigt dat er ernstig over de piste wordt nagedacht. "We doen dat omdat het spoor tegen 2023 geliberaliseerd moet zijn en we willen tegen dan voldoende concurrentieel zijn", aldus Temmerman.

"Maar daarnaast moeten we ook rekening houden met de opgelegde besparingen. Als het plan wordt doorgevoerd, zal dat zeker niet ten koste gaan van de veiligheid. Dat blijft onze topprioriteit, ook voor onze reizigers."

De maatregel kan enkel worden ingevoerd als er ook aanpassingen aan de infrastructuur gebeuren. Denk aan nieuwe noodremsystemen en een automatisch controlesysteem voor het sluiten van de deuren. Dat alles kan niet zonder bijkomende veiligheidsanalyses en wetswijzigingen.

Mosterd in het buitenland

De NMBS is niet de enige met dergelijke plannen. Ook de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gaat automatische metrostellen invoeren. Ook in Frankrijk, Duitsland en Zwitserland zetten operatoren al treinen zonder treinbegeleiders in.

De vakbonden bij de NMBS staan echter de rem. Zij hameren op het belang van de veiligheid. Maar het afvoeren van de treinbegeleiders betekent natuurlijk ook een fikse besparing op het personeel. Door de maatregel zou de NMBS het naar schatting met 469 man minder kunnen doen. De NMBS zelf ontkent dat er gedwongen ontslagen zouden vallen en zegt dat alles via natuurlijke afvloeiingen zal gebeuren.

Protest in Zuid-Engeland

De vakbonden bij ons zijn niet de enige die protesteren. In Groot-Brittannië wordt vandaag voor de tweede dag op rij actiegevoerd tegen de invoering van de zogenoemde DOO-treinen (driver-only-operated, redactie). Treinbegeleiders bij Southern Rail, de spoorwegmaatschappij die bepaalde lijnen in het zuidoosten van Engeland beheert, staken tegen de plannen van hun bedrijf om het systeem in te voeren. Ook zij vrezen voor de veiligheid van de passagiers.

Het systeem bestaat al dertig jaar in het Verenigd Koninkrijk, een derde van de treinen rijdt al op die manier. Ook het volledige Londense metronetwerk verloopt automatisch.