Meest recent

    Telegraaf Media Groep bevestigt bod van Mediahuis

    Krantenuitgever Mediahuis heeft een bod gedaan op de Telegraaf Media Groep in Nederland. Dat schrijft zakenkrant Het Financieele Dagblad. De groep bevestigt dat het een overnamebod ontvangen heeft. Mediahuis wil zijn invloedssfeer bij onze Noorderburen gevoelig uitbreiden. De Telegraaf is de grootste krant van Nederland.

    Mediahuis geeft in ons land onder meer Het Nieuwsblad en De Standaard uit

    Telegraaf Media Groep (TMG) bevestigt dat het een overnamebod heeft ontvangen van Mediahuis en VP Exploitatie. In een reactie laat het bedrijf weten dat het "bod wordt overwogen en bestudeerd". Ook Mediahuis en VP Exploitatie bevestigen van hun kant dat er een bod gedaan werd. Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis: "Met ons voorstel willen wij samen met TMG en haar medewerkers een succesvolle, stabiele combinatie vormen, die een leidende rol kan nemen in een sterk veranderend medialandschap." De Telegraaf zal binnen de Mediahuis-groep zijn eigen koers kunnen blijven varen, benadrukt Mediahuis.

    Mediahuis geeft in ons land De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, De Gentenaar en Het Belang van Limburg uit. In Nederland heeft het bedrijf al Limburgs Dagblad, De Limburger en de dagbladen van NRC Media in portefeuille. Mediahuis-CEO Gert Ysebaert zei over de overname van NRC Media dat Mediahuis hiermee de ambitie toonde om een toonaangevende Belgisch-Nederlandse mediagroep te worden.

    Mediahuis wil zijn positie op de Nederlandse markt nog versterken, via Telegraaf Media Groep dat onder meer De Telegraaf, Metro, het Noordhollands Dagblad en het tijdschrift Privé in handen heeft. Als de overname doorgaat, zijn zo goed als alle nationale kranten in Nederland in Belgische handen, op het Financieele Dagblad en het Reformatorisch Dagblad na.

    Volgens Het Financieele Dagblad zou het bod van Mediahuis per TMG-aandeel 50% hoger liggen dan de huidige beurskoers. In totaal zou Mediahuis een bod doen van 243 miljoen euro, of 5,25 euro per aandeel.

    Sinds vanmiddag ligt de handel in TMG-aandelen stil. Er zou in de loop van de dag nog een persbericht komen.

    "Op de hoogte van de belangstelling van Mediahuis"

    Peter Vandermeersch, de Vlaamse hoofdredacteur van de Nederlandse krant NRC handelsblad bevestigt het nieuws niet, maar laat wel weten dat Mediahuis zo'n plannen in het achterhoofd had. "Ik werd op de hoogte gesteld dat er belangstelling was van Mediahuis in de Telegraaf. Mediahuis heeft dat ook nooit onder stoelen of banken gestoken."

    "Ik ben hoofdredacteur het NRC, mediahuis is onze eigenaar en uit een soort courtisy hebben ze mij verteld dat ze daarmee bezig zijn. Voor de rest zullen die plannen nauwelijks impact hebben op NRC, dus in die zin ben ik daar niet bij betrokken. Hoe ver dat zal leiden en tot wat dat dat zal leiden, weet voorlopig niemand."

    Een overname van De Telegraaf Media Groep door Mediahuis zou betekenen dat zowat alle Nederlandse kranten in Belgische handen komen. Toch denkt Vandermeersch niet dat dat een invloed zal hebben op de redactionele onafhankelijkheid. "Mediahuis heeft naast NRC ook De Limburger in handen, maar er is geen samenwerking tussen die twee. Financieel zijn ze in dezelfde handen, maar die redacties gaan hun eigen gang."

    "Het gekke is dat je 15 jaar geleden gezegd zou hebben: "Die Nederlandse kranten zullen vroeg of laat de Vlaamse kranten wel overnemen. Want Vlaanderen heeft maar een markt van 6 miljoen, Nederland een markt van 17 miljoen. Je moet vaststellen dat de voorbije 10 à 15 jaar net het omgekeerde is gebeurd."

    "Niet goed voor pluriformiteit"

    In een eerste reactie laat de Nederlandse Vereniging van Journalisten weten dat een eventuele overname van Telegraaf Media Groep door Mediahuis op termijn wel eens nefast zou kunnen zijn voor de pluriformiteit van het Nederlandse medialandschap.

    Secretaris Thomas Bruning geeft wel aan dat Mediahuis een "bedrijf op inhoud is en geen investeerder die op snelle winst uit is". Toch ziet hij het als een minpunt dat twee Belgische bedrijven de Nederlandse markt domineren, vooral voor freelancers. "Freelancers krijgen met twee zeer machtige partijen te maken. Daardoor kunnen de tarieven onder druk komen te staan."