Van Sabena over Brussels Airlines naar Lufthansa: historiek

Vandaag is bekend geraakt dat de Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines helemaal wordt overgenomen door Lufthansa. We geven u een overzicht van de geschiedenis van Brussels Airlines.

7 november 2001

Brussels Airlines ontstond uit de as van Sabena, de nationale luchtvaartmaatschappij die in november 2001 failliet werd verklaard. Al in de dagen voor het faillissement van Sabena werd er werk gemaakt van een nieuwe - kleinere - luchtvaartmaatschappij, met als basis de regionale dochter van Sabena: Delta Air Transport (DAT). Een consortium van investeerders (met een hele reeks financiële groepen en industriëlen) onder leiding van de "oude krokodillen" Maurice Lippens en Etienne Davignon, toonde zich bereid 200 miljoen euro op tafel te leggen. Zo'n 45 miljoen euro daarvan is afkomstig van het Waals en het Brussels Gewest.

10 november 2001

Op 10 november 2001, amper drie dagen nadat Sabena failliet is verklaard, start DAT de operaties op met een inauguratievlucht naar de Zwitserse stad Genève. Er wordt bij de opstart van Brussel naar 35 Europese bestemmingen gevlogen.

21 december 2001

Op 21 december 2001 neemt Airholding, dat de investeerders groepeert, voor een symbolische frank de aandelen van DAT, in handen van de curatoren, over.

Februari 2002

Midden februari 2002 wordt de naam van DAT gewijzigd naar SN Brussels Airlines, en eind april wordt het Afrika-netwerk heropgestart met een vlucht naar Kinshasa (weliswaar uitbesteed).

Oktober 2004

In oktober 2004 voegt Virgin Express zich bij SN Brussels Airlines binnen de SN Airholding.

25 maart 2007

Virgin Express en SN Brussels Airlines behouden in eerste instantie hun onafhankelijke positie op de markt, maar in maart 2006 fuseren ze dan toch. Dat leidt op 25 maart 2007 tot de oprichting van Brussels Airlines.

15 september 2008

Op 15 september 2008 kondigt de Lufthansa Group zijn aandeelhouderschap in de Belgische luchtvaartmaatschappij aan.

Juni 2009

Eind juni 2009 krijgt Lufthansa effectief 45 procent in handen van SN Airholding. Het betaalt daarvoor 65 miljoen euro. Brussels Airlines treedt tegelijkertijd toe tot de commerciële alliantie Star Alliance. De Duitsers hebben een optie waarmee ze vanaf 2011 de overige 55 procent van de aandelen kunnen kopen, voor maximaal 185 miljoen euro. Al snel laat Lufthansa weten dat de volledige overname pas kan wanneer Brussels Airlines winstgevend is.

2015

Dat is in 2015 het geval: er wordt een nettowinst geboekt van 41,3 miljoen euro, de eerste winst sinds 2010. De verwachting is dan dat Lufthansa zal beslissen om de optie te lichten, maar de aanslagen van 22 maart op Brussels Airport leiden tot uitstel. In plaats van tegen begin juni te moeten beslissen (de jaarlijkse deadline voor de call optie), krijgen de Duitsers de tijd tot eind september.

28 september 2016

Op 28 september 2016 keurt de raad van toezicht van Lufthansa de volledige overname goed. Het is de bedoeling tegen eind 2016 een akkoord te hebben met de Belgische aandeelhouders over de modaliteiten, zodat Lufthansa begin 2017 de 55 procent aandelen die ze nog niet in handen heeft, effectief kan overnemen.

14 december 2016

Uiteindelijk komt het op 14 december tot een akkoord met de aandeelhouders, daags nadat de raad van bestuur het licht op groen zette voor de overname. Brussels Airlines, dat zijn naam voor minstens twee jaar zou behouden, komt binnen Lufthansa daarmee onder meer naast Swiss, Austrian Airlines, Germanwings en Eurowings te staan.

De Lufthansa Group - die overigens ook actief is in onder andere vrachtvervoer (Lufthansa Cargo), luchtvaartcatering (LSG Sky Chefs) en vliegtuigonderhoud (Lufthansa Technik) - is wereldwijd een van de grootste spelers wat betreft luchtvervoer. De groep stelt ongeveer 120.000 mensen tewerk, vervoerde vorig jaar meer dan 107 miljoen passagiers en boekte een omzet van ruim 32 miljard euro.