Brussels Airlines wordt onderdeel van lagekostenmaatschappij van Lufthansa

Vanaf 2018 wordt de Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines volledig geïntegreerd in de Lufthansa Group. Brussels Airlines wordt onderdeel van de lagekostenmaatschappij van het bedrijf, Eurowings Group. Volgens de CEO van Lufthansa Carsten Spohr heeft België een sterke partner nodig om de uitdagingen in de luchtvaartsector aan te gaan. De vakbonden reageren voorzichtig positief.

De groep Lufthansa heeft bevestigd dat ze de Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines zal overnemen en verwerven. Lufthansa heeft nu 100 procent van de aandelen, door een extra investering van 2,6 miljoen euro. Carsten Spohr, CEO van Lufthansa, looft Brussels Airlines om haar uitgebouwde Afrikaans netwerk, wat voor Lufthansa initieel de reden was om met het Belgische bedrijf in zee te gaan.

De integratie betekent niet dat het merk Brussels Airlines onmiddellijk zal verdwijnen, benadrukte Carsten Spohr, de CEO van Lufthansa. "We hebben bewezen dat we de sterkte van een lokaal merk erkennen, met bijvoorbeeld Swiss", zei hij. "We geloven in de Brusselse markt en in Brussels Airlines en zijn personeel."

"Brussels Airlines kan een leidinggevende rol spelen om het platform van de pan-Europese Eurowings Group naar nieuwe hoogtes te brengen", klinkt het. Lufthansa zegt de connectiviteit van de Europese hoofdstad verder te willen vergroten.

Na de overname zal Brussels Airlines een netwerk van van 23 langeafstandsbestemmingen en 79 bestemmingen in Europa opereren als onderdeel van de Eurowings Groep. Het merk Brussels Airlines zal na verloop van tijd aangevuld worden met "lid van de Eurowings Groep". De gezamenlijke doelstelling van Lufthansa en Brussels Airlines is om de marktpositie van de Belgische luchtvaartmarkt verder te verstevigen.

"Hoop op meer banen voor vliegend personeel"

De vakbonden reageren voorzichtig positief: ze hopen op extra groei en meer banen voor het vliegend personeel. "Nieuwe bestemmingen, dat wil zeggen dat er vliegend personeel zal bijkomen", zegt Anita Vanhoof van de socialistische bond BBTK.

Ook bij de liberale vakbond ACLVB zijn er positieve geluiden te horen. "Ik denk dat iedereen wel beseft dat men zo'n groep nodig heeft om vandaag de dag in de luchtvaart te kunnen ontwikkelen. Er zal wel een investeringsplan op de tafel liggen dat positief zal zijn voor tewerkstelling", zegt vakbondsman Thierry Vuchelen.

Toch heeft de socialistische bond bedenkingen bij het lot van het ondersteunend personeel, zoals de administratie en de commerciële diensten. "We horen dat er gesproken wordt van een synergie met Duitsland. Als die er komt, zullen er sowieso een aantal jobs verdwijnen", zegt Vanhoof.

De liberale vakbond deelt de bezorgdheid van de socialisten over de ondersteunende banen. "We vrezen wel dat er een aantal jobs op de helling kunnen staan in de boekhouding en IT als men op zoek gaat naar een synergie", aldus Vuchelen.