Maakt Europese Commissie einde aan cookiebanner?

Uit een uitgelekte conceptversie van de nieuwe Europese Telecommunicatiewet blijkt dat Europa komaf wil maken met cookiebanners en dat wil regelen via de browserinstellingen. Het is niet duidelijk of het uitgelekte concept voor de nieuwe regelgeving ook in januari zal voorgesteld worden in de Europese Telecommunicatiewet.
McPHOTO / INSADCO / Bilderbox

De Nederlandse organisatie voor data en marketing DDMA heeft een uitgelekte draftversie voor de nieuwe Europese Telecommunicatiewet kunnen inkijken. Europa werkt aan een geüpdatete versie van de wet uit 2002.

De Europese Commissie wil in de toekomst niet enkel de traditionele media opnemen in de Telecommunicatiewet, maar ook nieuwe media zoals Facebook, WhatsApp en Skype.

Die bedrijven zullen in de toekomst de Europese Telecommunicatiewet moeten respecteren, en dus ook instaan om de vertrouwelijkheid van de communicatie voor de gebruiker garanderen.

Einde van de cookiebanner?

Uit de uitgelekte versie van de nieuwe wet blijkt ook dat Europa werkt aan een nieuwe regeling voor het gebruik van cookies door websites. Surfers zullen in de toekomst via hun browser kunnen aangeven of ze akkoord gaan met cookies, waardoor expliciete cookietoestemming niet meer nodig is.

In het concept staat ook dat alle digitale communicatie voor marketing opt-in wordt. Dat wil zeggen dat potentiële klanten expliciet toestemming moeten geven om bepaalde info of reclame te krijgen. Zonder hun toestemming kunnen ze niet gecontacteerd worden.

Nog een lange weg te gaan

De nieuwe Europese Telecommunicatiewet is nog niet voor morgen. In januari wordt het definitieve voorstel van de Europese Commissie voorgesteld. Het is lang niet zeker dat het voorstel snel door het parlement wordt aangenomen.