Maastricht pakt fileleed aan met eerste "dubbeldektunnel"

Vanavond laat kunnen automobilisten op de A2-autosnelweg in Maastricht voor het eerst door een nieuwe tunnel rijden. En niet zomaar een tunnel. De Koning Willem-Alexandertunnel is de eerste "dubbellaagse" tunnel in Nederland: de ene tunnelkoker ligt niet naast, maar boven de andere.

Steevast files, een gevaarlijke verkeerssituatie voor fietsers en wandelaars, luchtvervuiling en herrie. Maastricht neemt vandaag afscheid van de bovengrondse A2, die de stad doorsneed.

Voortaan verloopt dat autoverkeer ondergronds, en wel in de eerste "dubbeldektunnel" van Nederland. Een "gestapelde" tunnel, met kokers die als verdiepingen in een flatgebouw boven elkaar liggen: zo moeten we ons de Koning Willem-Alexandertunnel voorstellen. De rijvakken liggen niet naast elkaar, maar boven elkaar.

De tunnel -2,4 kilometer lang- bestaat uit vier buizen. De onderste twee zijn voor het doorgaande verkeer tussen Eindhoven en Luik. In 3 minuten moet je langs Maastricht kunnen rijden. De bovenste buizen zijn voor het lokale verkeer dat hier de A2 op of af wil.

Groene strook voor wandelaars en fietsers

Soortgelijke tunnels die doorgaand en lokaal verkeer scheiden, bestaan ook elders in Nederland, alleen liggen ze dan naast, en niet onder elkaar.

"Maar zó bijzonder is deze techniek nu ook weer niet", nuanceert ingenieur en tunnelexpert Pierre Vandenbossche. "Ook ondergrondse parkeergarages worden in verschillende niveaus gebouwd. En er worden ook autotunnels bovenop treintunnels gebouwd. Onder Schumann in Brussel, bijvoorbeeld, loopt de onlangs geopende treintunnel onder de autotunnel."

Tunnelkokers boven in plaats van naast elkaar bouwen, het heeft zo zijn voordelen."Wil je bouwen, in een stedelijke omgeving, dan heb je nu eenmaal vaak de beperking van gebouwen die in de weg staan. De maximale breedte die je maar kunt benutten, is niet zo groot. Dan is de kokers boven elkaar bouwen, een oplossing, al is ze wel een stuk duurder."

Dankzij de tunnel moeten automobilsten nu veel sneller voorbij Maastricht kunnen rijden. Maar ook voor omwonenden is de nieuwe situatie een hele verbetering. Boven de tunnel kijken zij niet meer aan tegen de dagelijkse eindeloze rij auto's, die door de verkeerslichten vastliep. Voor wandelaars en fietsers is er nu een groene strook, waarop 1.800 bomen worden geplant.