Overname Brussels Airlines hoeft geen slecht nieuws te zijn

De integratie van Brussels Airlines in Lufthansa-dochter Eurowings is geen herhaling van het noodlottige huwelijk tussen Sabena en Swissair van de jaren 90. Integendeel: het ziet er naar uit dat het relatief kleine Brussels Airlines net meer groeimogelijkheden zal krijgen als onderdeel van de grootste luchtvaartgroep van Europa.

Brussels Airlines: het zoveelste Belgische kroonjuweel dat aan het buitenland wordt verpatst, na Fortis, Delhaize en in een verder verleden Sabena. De uitverkoop van het noodlijdende Sabena aan het Zwitserse Swissair in de jaren 90 heeft onze voormalige nationale luchtvaartmaatschappij nog verder de dieperik in geduwd.

Sommigen vrezen voor een herhaling van het Sabena-scenario en het verdwijnen van Brussels Airlines. Maar de Europese luchtvaartsector ziet er al lang niet meer uit als in 2001. Dat heeft te maken met de liberalisering van de markt en de opkomst van lagekostenmaatschapijen als Ryanair en EasyJet, die flink hebben geknabbeld aan het marktaandeel van de voormalige nationale maatschappijen als Sabena, KLM of Swissair.

Om het succes van Ryanair en EasyJet te counteren hebben die nationale luchtvaartmaatschappijen zich verenigd in een drie grote luchtvaartgroepen die allemaal zijn samengesteld uit zogenoemde full-servicemaatschappijen, lagekostenmaatschappijen en regionale maatschappijen.

De oude nationale luchtvaartmaatschappijen kunnen tussen al dat groot commercieel geweld nog nauwelijks op eigen benen staan, en sommigen zijn op zoek gegaan naar een kapitaalkrachtige partner uit de Golfregio.

Nu Brussels Airlines onder de veilige vleugels van de Lufthansa Group zit, lijkt de toekomst van de maatschappij weer beloftevol. Al moet daaraan worden toegevoegd dat op lange termijn niets zeker is in de volatiele luchtvaartsector.

Vijf luchtvaartgiganten

Vandaag wordt de Europese luchtvaart gedomineerd door vijf grote spelers:

  • Lufthansa Group (Lufthansa, Lufthansa Regional, Air Dolomiti, Eurowings, Swiss, Edelweiss, Austrian, Sunexpress en Lufthansa Cargo) - 107 miljoen passagiers in 2015,
  • Ryanair - 101,4 miljoen passagiers in 2015,
  • International Airlines Group (IAG) (British Airways, Iberia, Iberia Express, BA Cityflyer, Aer Lingus en Vueling) - 95 miljoen passagiers in 2015,
  • Air France-KLM (Air France, HOP!, KLM, KLM Cityhopper, Transavia en Transavia France) - 89,8 miljoen passagiers in 2015,
  • EasyJet - 68,7 miljoen passagiers in 2015.

 

Kleinere spelers als Alitalia (23,2 miljoen passagiers in 2014) en Air Berlin (30,2 miljoen passagiers in 2015) zijn als het ware uit de fusieboot gevallen. Zij hebben een veilig onderkomen gevonden bij Etihad Airways uit de Verenigde Arabische Emiraten. Het Portugese TAP heeft extra geld gevonden bij Azul, een van de grote Braziliaanse luchtvaartmaatschappijen.

De plaatsen op de competitieve luchtvaartmarkt zijn beperkt

De oude zelfstandige nationale maatschappijen hebben geen toekomst meer. Het Belgische Sabena, het Zwitserse Swissair, het Hongaarse Malev en het Griekse Olympic Airlines: allemaal behoren ze toe aan de luchtvaartgeschiedenis.

(Lees verder onder de foto)

AP1972

Naast de grote spelers is op de moderne Europese luchtvaartmarkt ook nog plaats voor enkele kleinere spelers, maar zij specialiseren zich hoofdzakelijk op nichemarkten en wagen zich niet aan andere avonturen. TUI fly en Thomas Cook Airlines bijvoorbeeld zetten in de eerste plaats in op chartervluchten naar zonnige bestemmingen, Het Britse Flybe specialiseert zich in regionale vluchten van en naar kleinere luchthavens.

Dat Brussels Airlines binnen de Lufthansa Group in zee gaat met Eurowings biedt nieuwe groeimogelijkheden voor de Belgische maatschappij, wier eigen financiële basis te zwak is om nog langer op eigen kracht te blijven groeien.