Steeds meer leerkrachten gaan deeltijds aan de slag na langdurige ziekte

Steeds meer leerkrachten die een langdurige ziekte hebben overwonnen, gaan opnieuw deeltijds aan de slag. Dat blijkt uit het Ziekterapport 2015 van het Vlaams ministerie van Onderwijs. Tegelijk bereikt het gemiddelde aantal opgenomen ziektedagen een nieuw record.

Een langdurige ziekte hoeft niet het einde van een carrière te betekenen, ook niet voor leerkrachten. Steeds vaker gaan zij opnieuw deeltijds aan de slag nadat ze een zware ziekte zoals kanker hebben overwonnen.

Dat blijkt uit het aantal ziektedagen dat deze groep leerkrachten in 2015 heeft opgenomen in combinatie met hun deeltijdse activiteit. Het ging om 204.000 ziektedagen, of 12,5 procent meer dan in 2014. 9 op de 10 van deze leerkrachten werkte na hun ziekte halftijds of drie vierden en dit gedurende gemiddeld 3,5 maanden vooraleer weer voltijds aan de slag te gaan.

Een nieuwe maatregel die in 2015 is ingevoerd, heeft nog een andere groep langdurige zieke leerkrachten opnieuw deeltijds aan het werk geholpen. Het ging dan om mensen met een chronische ziekte die nooit meer voltijds aan de slag kunnen. Zij kunnen nu gedurende lange tijd of voor de rest van hun carrière deeltijds werken in combinatie met ziektedagen.

"609 leerkrachten hebben hiervan al gebruik gemaakt", vertelt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) aan VRT Nieuws. "Dat is uitstekend. Hoe langer mensen thuis zitten, hoe kleiner de kans dat ze naar school kunnen terugkeren. Dat is nefast voor hun eigenwaarde. Nochtans is het niet omdat je een chronische ziekte hebt, dat je niks meer voor het onderwijs kan betekenen. Als ze door iets minder uren te presteren toch nog kunnen werken, is dat goed voor henzelf, maar ook voor de school die alle krachten kan gebruiken."

Stress, depressie en burnout

Tot zover het goede nieuws. Het totale aantal opgenomen ziektedagen onder leerkrachten is in 2015 immers naar een nieuw record gestegen. In 2014 waren ze gemiddeld 14,89 dagen ziek, vorig jaar was dat al 16,35 ziektedagen.

Psychosociale aandoeningen als stress, depressie en burn-out blijven de voornaamste oorzaak van ziekteverzuim, goed voor 35,59 procent van het totale aantal ziektedagen. Wel daalt het aantal ziektedagen wegens deze aandoeningen voor het eerst in jaren. Zo waren ze in 2014 nog goed voor 36,43 van het totale aantal ziektedagen.

Daarnaast kende 2015 een opvallende piek in het aantal eendagsziektes. Die stegen vorig jaar met 8 procent. "Hiervoor hebben we niet meteen een verklaring", zegt Crevits. "Mogelijk waarden gewoon wat meer ziektes door het land. De stijging is ook niet onlogisch gezien leerkrachten een contactberoep hebben. Als een plaagje door een klas loopt, kan het best zijn dat het ook de leerkracht te pakken krijgt."

"De oudste groep leerkrachten neemt nog steeds het grootste aantal ziektedagen voor zijn rekening", gaat ze voort. "Het gaat dan om leerkrachten tussen 55 en 65. In deze categorie blijft het aantal ziektedagen wel stabiel. De middengroep tussen de 35 en 45 jaar tekent de grootste stijging op. Dat is zorgwekkend omdat het mensen in de fleur van hun leven zijn. Tegelijk is het een kwetsbare groep die op vele vlakken allerhande uitdagingen heeft."