Topman Brussels Airlines: "Partnerschap met Lufthansa blijft groeiverhaal"

Bernard Gustin, de topman van Brussels Airlines, ziet de toekomst van zijn luchtvaartmaatschappij binnen de Lufthansa-afdeling Eurowings met vertrouwen tegemoet. "Het partnerschap met Lufthansa is al acht jaar een groeiverhaal geweest. Dat zal zo blijven", zegt Gustin.
Nicolas Maeterlinck

Lufthansa kocht midden 2009 voor 65 miljoen euro een belang van 45 procent in SN Airholding, de holding boven Brussels Airlines. De Duitse luchtvaartgroep koopt nu ook de overige 55 procent, voor 2,6 miljoen euro. Brussels Airlines zal worden ondergebracht bij Lufthansa-dochter Eurowings.

Een stap waar Gustin tevreden mee is. "Eurowings staat heel dicht bij Brussels Airlines", vindt hij. "Het is belangrijk om die afdeling te kunnen vervoegen. Ofwel waren we een heel klein onderdeel geworden van de grote Lufthansa-groep, terwijl we nu 30 procent zullen vertegenwoordigen van Eurowings. Dat laat ons toe invloed uit te oefenen."

De CEO van Brussels Airlines, die na de overname aan boord blijft, is ook niet bang voor een Duitse machtsontplooiing. Lufthansa zal immers een meerderheid hebben in de raad van bestuur (al is het eerste jaar voor elke beslissing unanimiteit vereist). "De Duitsers kunnen al acht jaar hun wil opleggen bij Brussels Airlines, maar ze hebben het veto dat ze kunnen uitoefenen, nooit gebruikt", zegt Gustin daarover. "Ik zie niet waarom dat zou veranderen."

Ook over de werkgelegenheid is Gustin optimistisch gestemd. "Geen enkel bedrijf geeft garanties over werkgelegenheid in onze sector, maar het partnerschap met Lufthansa is al acht jaar een groeiverhaal geweest. Als wij blijven presteren, zal dat zo blijven."

Onder Gustin groeide Brussels Airlines tot een maatschappij met 79 Europese en 23 intercontinentale bestemmingen. De maatschappij vervoerde vorig jaar een recordaantal van 7,5 miljoen passagiers en boekte een nettowinst van 41,3 miljoen euro. Het was de eerste nettowinst sinds 2010.