Recordaantal abonnees voor Vanity Fair na kritische tweet van Donald Trump

Het Amerikaanse magazine Vanity Fair heeft het record verbroken van het aantal mensen dat een abonnement heeft genomen op een titel van de uitgever Condé Nast. Het magazine heeft dat te danken aan een tweet van president-elect Donald Trump, waarin hij uithaalt naar het tijdschrift vanwege een artikel rond het restaurant "Trump Grill" in de Trump Tower in New York.
Copyright 2016 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistribu

 In het artikel in kwestie van 14 december met de titel "Trump Grill zou wel eens het slechtste restaurant in Amerika kunnen zijn" heeft politiek journaliste Tina Nguyen kritiek op onder meer op de samenstelling van het menu van het restaurant en de schotels die "gasten moeten imponeren door het willekeurige gebruik van mooie woorden, zoals 'prosciutto' en 'julienned' (en, vreemd genoeg, 'house salad')." De ondertitel van het artikel luidt dat Trump Grill "alles onthult wat je moet weten over onze volgende president".

Enkele uren na de publicatie, reageerde Trump al op Twitter. "Heeft iemand de zeer slechte verkoopcijfer van Vanity Fair gezien? Erg gezakt, grote problemen, dood!", klonk het. De president-elect haalde ook uit naar de uitgever van het magazine. "Graydon Carter, geen talent, zal moeten vertrekken."

Het was dan ook niet de eerste keer dat beiden botsten: eerder op het jaar haalde het magazine bekende Amerikanen voor de camera en vroeg ze waar naartoe ze zouden verhuizen als Trump president wordt.

Een woordvoerder van Vanity Fair liet eerder al weten dat het magazine, ondanks de terugval van het aantal abonnees, toch winst zal boeken in 2016. Bovendien heeft het tijdschrift sinds de tweet van Trump al 13.000 extra abonnementen verkocht.
Condé Nast is ook de uitgever van titels als de New Yorker, GQ, Vogue, Glamour en Wired.