Vijf dringende werkpunten voor de nieuwe spoorbaas volgens onze surfers

Een complexe job vol uitdagingen. Zo omschrijft Sophie Dutordoir haar nieuwe taak als CEO van de NMBS. En er zijn wel degelijk een aantal werkpunten. Wij vroegen de surfers op onze facebookpagina welke vijf punten Dutordoir volgens hen het dringendst moet aanpakken.
Thierry du Bois

1. Stipte treinen

De stiptheid van de treinen blijft een van de grootste ergernissen van de reizigers. Over de eerste tien maanden van 2016 bedraagt de globale stiptheid 89,9 procent. Over dezelfde periode vorig jaar was dat nog 91,1 procent. Het is al de vijfde keer dit jaar dat de stiptheid onder 90 procent uitkomt.

En dat zit onze surfers duidelijk hoog. Verschillende commentaren op Facebook maken dat duidelijk. Zo zegt Ruben Boucké: "1. Op tijd komen (er kunnen altijd voorvallen zijn, maar nu is het veel te veel". Hij krijgt veel bijval met zijn post. Tim Lanne voegt daaraan toe: "Als de treinen al min of meer op tijd komen, het gros van de stellen naar de 21e eeuw wordt gekatapulteerd en de dienstverlening in het weekend iets meer op die van de week wordt afgestemd, ben ik al meer dan tevreden."

2. Latere avondtreinen

Ook latere avondtreinen zouden de surfers appreciëren. "Enkele nachttreinen tijdens het weekend en tussen de grote steden", stelt Tim Ianna.

Een aantal surfers halen hierbij de uitgaande jeugd aan. Zo zegt Wesley Poelman: "Latere treinen voor de uitgaande jeugd. Toegegeven, het zullen geen winstgevende treinen worden, maar elke verkeersdode minder is een fantastische zaak." Volgens Cindy Marie heeft de NMBS een belangrijke verantwoordelijkheid. "Als je na 23.30 uur geen enkele trein meer kan nemen, zit er niets anders op dan toch in de wagen te kruipen."

Ruben Boucké benadrukt dat treinen 's nachts niet alleen nodig zijn om uit te gaan.

3. Minimumdienst bij stakingen

Ook de vele stakingen zitten de reizigers hoog. "Minder staken", is een veelgehoorde wens. Als er dan toch gestaakt wordt, willen onze surfers dat er een minimale dienstverlening komt bij stakingen. 

Zo zegt Patric t'Kindt: "Het kan niet dat een handvol oproerkraaiers het land +/- kunnen lamleggen. Of ze nu gelijk hebben of niet." Albrecht Claeys beaamt dat: "Willen we Koning Auto meer thuis laten, dan is dat een heel normaal principe." Hij benadrukt ook dat stakingen tijdens cruciale periodes, zoals examenperiodes, voorkomen moeten worden.

4. Betere communicatie

Onze surfers zouden een betere communicatie met de reizigers ook op prijs stellen. Zo zegt Albrecht Claeys: "Ik kan heel veel begrip tonen voor onverwachte problemen, maar communicatie moet dan wel voor orde in de chaos zorgen en dat is helemaal niet het geval..." Verschillende andere commentaren bevestigen dat standpunt.

5. Betere prijzen

Ook qua prijzen kan de NMBS nog verbeteren. Maar hoe die verbeteringen er precies moeten uitzien, daar heerst geen eensgezindheid over. Cédric Smet pleit ervoor om de prijzen aan het uur van de dag aan te passen. Albrecht Claeys wil goedkopere treinabonnementen voor studenten en Joëlle Cooreman zegt dat een beter dienstverlening ertoe zal leiden dat mensen bereid zullen zijn om hogere prijzen te betalen tijdens de spitsuren.