Meest recent

    "16 jaar? Bewijs 't maar", zeggen brouwers aan jonge bierdrinkers

    De Belgische Brouwers lanceren samen met de horecafederaties de campagne "16 jaar? Bewijs 't maar!". Met deze sensibiliseringscampagne willen ze dat jongeren zelf het initiatief nemen om hun leeftijd te bewijzen als ze bier willen kopen of drinken.

    De horecafederaties en de Belgische brouwers zijn overtuigd van het feit dat kinderen onder de 16 jaar geen alcohol moeten drinken. Daarom lanceren ze de sensibiliseringscampagne "16 jaar? Bewijs 't maar!".

    "Het moet voor jongere klanten een evidentie worden om zelf het initiatief te nemen om hun leeftijd te bewijzen", zegt Jean-Louis Van de Perre, voorzitter van de Belgische Brouwers. "Bij het bestellen van bier moet het tonen van een ID-bewijs door jongere klanten als normaal worden beschouwd. Met de slogan "16 jaar? Bewijs 't maar!" nodigen we hen uit steeds hun bewijs bij de hand te hebben. Daarmee maken we het voor de horecaondernemer makkelijker om ernaar te vragen."

    De federatie Belgische Brouwers is tevreden dat de horecafederaties Horeca Vlaanderen, Horeca Brussel en Horeca Wallonië meewerken om deze boodschap extra kracht bij te zetten. In eerste instantie richt de sensibiliseringscampagne zich dan ook tot medewerkers uit de horecasector.

    "4 op 5 café's schenken alcohol aan jongeren onder 16"

    Ook Danny Van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen, reageert tevreden. "Dagelijks runt een horecaondernemer zijn zaak met veel zorg, enthousiasme en toewijding. Eén van de verantwoordelijkheden die daarbij komt, is het toezien dat de wettelijke bepalingen met betrekking tot de leeftijdsgrens van alcohol schenken, worden nageleefd."

    Van Assche herinnert eraan dat het verboden bier is te verkopen aan klanten jonger dan 16 jaar. "Uit onderzoek blijkt dat dit in de praktijk best lastig kan zijn. Ongeveer vier op de vijf cafés schenken alcohol aan jongeren onder de wettelijke leeftijdsgrens. Dit moet en kan anders."

    De campagne wordt ondersteund met materiaal dat kan worden opgehangen in de horecazaken, waaronder een deursticker, een affiche en een website.