Meest recent

    Maak kennis met de nieuwe zondagavondreeks op Eén: "Beau Séjour"

    Eén start het nieuwe jaar met een gloednieuwe fictiereeks van eigen bodem, "Beau Séjour". De regie is in handen van Kaat Beels en Nathalie Basteyns, het duo achter het succesvolle "Clan". Actrice Lynn Van Royen debuteert als overleden tiener Kato in haar eerste hoofdrol.

    © VRT

    Het verhaal

    Een moordzaak die wordt opgelost door het slachtoffer zelf: dat is het uitgangspunt van "Beau Séjour", een surreële "whodunnit". Tienermeisje Kato (Lynn Van Royen) ontdekt op een dag haar eigen lijk in een hotelkamer in de "Beau Séjour". De zoektocht naar haar moordenaar verloopt niet van een leien dakje: omdat Kato dood is, kan niemand haar nog horen of zien. Op vijf "zieners" na, die een cruciale rol spelen in het ontrafelen van de waarheid. (bekijk hier de trailer)

    "Whodunnit is glijmiddel voor reeks over afscheid"

    "Het idee achter "Beau Séjour is niet geloofwaardig, dus we moesten een vertelstijl vinden waardoor mensen toch konden meeleven met de zoektocht van Kato", vertelt Kaat Beels, de helft van het regieduo. "De locatie van de reeks - een klein Limburgs dorp - en de bewuste keuze voor een donkere setting dragen daartoe bij. Scandinavische politiereeksen zijn een belangrijke voorbeeld voor ons. We wilden iets maken in het nieuwe Belgian noir-genre."

    De reeks speelt zich af in en rond hotel "Beau Séjour" in Dilsen-Stokkem, waar de hele ploeg tijdens de opnames bleef overnachten. "Mijn vader heeft me er 10 jaar geleden mee naartoe genomen. Het was liefde op het eerste gezicht", vult Nathalie Basteyns, de andere helft van het regieduo aan. "Nadat ik er voor de eerste keer was geweest samen met Kaat wisten we allebei dat we ooit een reeks of film zouden maken over een moord in de "Beau Séjour"."

    Na "Clan" trekt het duo opnieuw de kaart van de whodunnit, met een sterke vrouw in de hoofdrol. "De scenaristen zijn met een spannender idee gekomen dan het klassieke politieverhaal", aldus Beels. "De zoektocht van Kato dient als glijmiddel om mensen 10 weken lang mee te nemen in een verhaal over afscheid en rouw."

    © vrt JOKKO

    "Limburgs als extra saus over het gerecht"

    Hoewel "Beau Séjour" niet meteen typisch Vlaams oogt, is het verhaal dat eigenlijk wel. De Limburgse setting wordt doorgetrokken in het taalgebruik van de personages. "Niet voor iedereen, want niet alle acteurs waren er even vlot en natuurlijk mee weg. En het is niet omdat je ergens woont dat je het lokale dialect spreekt", zegt Beels daarover.

    "Kato is het lichtpunt"

    Een visueel element dat opvalt, is de outfit van hoofdpersonage Kato. "Lynn draagt de hele reeks lang een knalgele trui. We wilden haar in elke scène laten opvallen tussen de andere personages", vertelt Basteyns. "Ze moest letterlijk het lichtpunt zijn in de duisternis. Iemand die altijd op de voorgrond treedt, hoewel ze dood is. Voor ons vergemakkelijkte dat de montage ook aanzienlijk", lacht Beels. "Lynn was vooral blij als ze na elke draaidag haar "uniform" mocht inruilen voor iets anders."

    Voor Beels en Basteyns stond het nog voor de start van de opnames vast dat Lynn Van Royen Kato zou vertolken. Het scenario werd zelfs op haar lijf geschreven. "Ik zag letterlijk niemand anders in die rol", zegt Basteyns daarover.

    © VRT

    "Lastig om genegeerd te worden op de set"

    Actrice Lynn Van Royen heeft met de rol van Kato in "Beau Séjour" haar eerste hoofdrol op het scherm te pakken. "Ik wist niet waar kruipen toen ik het voorstel kreeg van Kaat en Nathalie. Ze kenden mij enkel van een rol in een kortfilm. Dat ze zo veel vertrouwen hadden in mij, zonder dat we elkaar al hadden ontmoet, vond ik een fenomenale eer", vertelt ze. "Het zijn topregisseurs, met veel toewijding en een aanpak die me enorm op mijn gemak heeft gesteld."

    Van Royens rol was niet evident: hoe speel je een dood meisje dat niemand ziet? "Ik heb dat samen met Kato moeten ontdekken. Voor dit verhaal bestaat er geen realiteit waarop je je kan baseren", zegt Van Royen. "Hoe het zou voelen om genegeerd te worden: ik had me dat vrij eenzaam voorgesteld."

    Van Royens rol was niet evident: hoe speel je een dood meisje dat door niemand gezien wordt? "Ik heb dat samen met Kato moeten ontdekken. Voor dit verhaal bestaat er geen realiteit waarop je je kan baseren", zegt Van Royen. "Hoe het zou voelen om genegeerd te worden: ik had me dat vrij eenzaam voorgesteld."

    Voor haar rol mat Van Royen - afkomstig uit Aalst - zich een Limburgs accent aan. "Actrices Charlotte Timmers en Joke Emmers hebben het scenario voor mij in correct Limburgs ingelezen. Die cd heb ik tijdens mijn vele autoritten naar de set grijs gedraaid (lacht). Ook los van mijn scènes ben ik blijven oefenen, om te kunnen loskomen van de tekst. Maar de eerste keer dat ik effectief Limburgs moest spreken: dat was toch met rode kaken", lacht ze.

    Van het scenario was Van Royen meteen onder de indruk. Zeker omdat de ontknoping ook voor de cast zelf tot het laatste moment een goedbewaard geheim bleef.

    Voor haar rol mat Van Royen - afkomstig uit Aalst - zich een Limburgs accent aan. "Actrices Charlotte Timmers en Joke Emmers hebben het scenario voor mij in correct Limburgs ingelezen. Die cd heb ik tijdens mijn vele autoritten naar de set grijs gedraaid (lacht). Ook los van mijn scènes ben ik blijven oefenen, om te kunnen loskomen van de tekst. Maar de eerste keer dat ik effectief Limburgs moest spreken: dat was toch met rode kaken", lacht ze.

    Van het scenario was Van Royen meteen onder de indruk. Zeker omdat de ontknoping ook voor de cast zelf tot het laatste moment een goedbewaard geheim bleef.

    "Zouden ze mij dubben?"

    Nog voor "Beau Séjour" in ons land wordt uitgezonden is de reeksal verkocht aan Frankrijk en Duitsland. "Ik vraag me oprecht af of ze mij gaan dubben, en hoe dat dan zou klinken", lacht Van Royen.

    "Eigenlijk kan ik niet goed inschatten wat het betekent om ook in het buitenland te zien te zijn. Nu is er plots een rollercoaster vertrokken voor mij", mijmert ze. "Dat voelt raar, want de opnames dateren al van twee jaar geleden. Het bakje van de kermisattractie is lang naar boven geklommen, en nu gaat het ineens met een rotvaart naar beneden. Hopelijk stapt het Eén-publiek ook mee in de attractie."

    "Zouden ze mij dubben?"

    Nog voor "Beau Séjour" in ons land wordt uitgezonden is de reeksal verkocht aan Frankrijk en Duitsland. "Ik vraag me oprecht af of ze mij gaan dubben, en hoe dat dan zou klinken", lacht Van Royen.

    "Eigenlijk kan ik niet goed inschatten wat het betekent om ook in het buitenland te zien te zijn. Nu is er plots een rollercoaster vertrokken voor mij", mijmert ze. "Dat voelt raar, want de opnames dateren al van twee jaar geleden. Het bakje van de kermisattractie is lang naar boven geklommen, en nu gaat het ineens met een rotvaart naar beneden. Hopelijk stapt het Eén-publiek ook mee in het verhaal."