Meest recent

    "We willen de mensen confronteren met de ellende in Syrië"

    Het Rode Kruis Vlaanderen heeft een opmerkelijke campagne gestart om mensen bewust te maken van de ellende in Syrië. "We tonen niets anders dan de realiteit", verdedigt Ine Tassignon van het Rode Kruis Vlaanderen de video. De confronterende campagne ging online net op de dag dat uit een onderzoek van KU Leuven blijkt dat positieve campagnes meer geld opbrengen dat confronterende inzamelingsacties.

    Het Rode Kruis Vlaanderen wil met een nieuwe campagne de Vlamingen bewust maken van de harde realiteit voor de inwoners van Syrië. De burgeroorlog is er bijna zes jaar aan de gang.

    In het filmpje worden gruwelijke beelden van Aleppo in puin getoond op de kerstmuziek van "Let it snow" van Dean Martin. Het contrast tussen de opgewekte muziek en de harde beelden is groot.

    "Het filmpje is hard, maar we tonen gewoon de realiteit van elke dag in Syrië. We willen de situatie in Syrië niet rooskleuriger voorstellen dan dat ze is. We willen de Vlaming wakker schudden en bewustmaken van de ellende die er blijft doorgaan, ondanks de evacuaties in Aleppo", zegt Ine Tassignon van het Rode Kruis Vlaanderen in "De wereld vandaag".

    "Het is niet de hoofdbedoeling van deze campagne om fondsen te werven. We willen het conflict in Syrië op de agenda zetten. De gelatenheid over de situatie in het land moet er uit."

    De campagne van het Rode Kruis Vlaanderen is gelanceerd op de dag waarop het Instituut van Mediastudies van de KU Leuven meldt dat positieve mediacampagnes veel meer opbrengen voor het goede doel dan confronterende wervingsacties.