Meest recent

    Bezoekers Sportpaleis geven voorkeuren door via polsbandjes

    Tijdens het concert van dj's Dimitri Vegas en Like Mike gisterenavond in het Antwerpse Sportpaleis is een nieuw type van polsbandjes getest die de bezoeker een betere concertbeleving moeten bieden. De polsbandjes verzamelen namelijk vooraf hun persoonlijke voorkeuren. Het iFest-project, een samenwerking tussen een aantal commerciële partners en onderzoekers van de UAntwerpen en UGent, zou in de toekomst ook bijvoorbeeld bij congressen kunnen worden toegepast.

    ©Chris Stessens
    Archief

    Tweehonderd mensen die donderdag naar het Sportpaleis trokken, hadden zich een maand geleden vrijwillig opgegeven als testpersoon voor het iFest-project.

    Ze kregen een polsbandje dat uitgerust was met sensoren en ingebouwde communicatie en toegang tot een bijhorende app, zodat die laatste een soort gedragsprofiel kon opmaken. Op basis van dat profiel kregen ze tijdens het concert tips, bijvoorbeeld over waar je je favoriete snack kan vinden of hoe je na afloop vlot thuis geraakt. De initiatiefnemers krijgen er waardevolle gegevens voor in de plaats.

    "Concerten zijn slechts één mogelijke use-case", zegt professor Steven Latré (UAntwerpen), die het onderzoek in goede banen leidde. "Daarnaast kan de technologie bijvoorbeeld ook op congressen gebruikt worden. Daar kan je de technologie verpakken in een badge in plaats van een polsband, en inzetten om de juiste deelnemers naar de juiste zaal te brengen, om mensen te laten stemmen, enzovoort. Redders aan de Belgische kust zouden dan weer bijvoorbeeld in staat zijn om verloren gelopen kinderen tot op twee à drie centimeter nauwkeurig te lokaliseren."

    Concertorganisator ID&T, ook bekend van Tomorrowland, liet achteraf weten enthousiast te zijn over het project. Een concreet vervolg op bijvoorbeeld Tomorrowland staat echter nog niet gepland, klinkt het.