Meest recent

    "Persoonlijke motivatie voor zelfgekozen goede doel motor van succes Music For Life"

    Het feit dat mensen zelf het goede doel kunnen kiezen waarvoor ze zich inzetten of waarvoor ze geld inzamelen, verklaart voor een groot deel het grote succes van De Warmste Week van Music For Life. Dat zegt eindredacteur Floris Nieuwdorp in een reactie op het recordbedrag dat dit jaar is ingezameld. Volgens nethoofd Jan Van Biesen van Studio Brussel is De Warmste Week na vier jaar tot een vaste waarde voor veel Vlamingen uitgegroeid.

    7.802.913 euro. Zoveel geld heeft De Warmste Week van Music For Life dit jaar opgebracht, goed voor een nieuw record. Ter vergelijking: vorig jaar eindigde de teller op 5,1 miljoen euro.

    "Dit recordbedrag heeft volgens mij te maken met het concept van De Warmste Week zelf dat we vier jaar geleden met Studio Brussel hebben bedacht om het maatschappelijke kapitaal van Music for Life een nieuw elan te geven", vertelt Nieuwdorp aan deredactie.be.

    "We hebben gekozen om met De Warmste Week mensen te responsabiliseren in hun maatschappelijke engagement. We laten ze zelf kiezen wat ze belangrijk vinden om zich voor in te zetten. Dat maakt de impact van het engagement voor veel mensen duidelijk en tastbaar. We merken immers dat mensen zich bewust en vanuit een persoonlijke motivatie voor een doel inzetten. Ze hebben zelf iets meegemaakt of ze kennen iemand die een band heeft met het doel."

    "Verenigingen onder de aandacht brengen"

    Veel mensen willen trouwens meer doen dan alleen geld inzamelen, meent Nieuwdorp. "Ze willen de doelen en verenigingen onder de aandacht brengen en alle professionele en vrijwillige medewerkers bedanken voor het werk dat ze het hele jaar door doen. Daartoe geeft De Warmste Week hen de kans."

    "De rol van Studio Brussel als initiator van De Warmste Week is belangrijk, omdat wij een sterke band met het verenigingsleven hebben. Bovendien bewijst De Warmste Week het ondernemerschap van de Vlamingen. Het is ongezien met welke inzet, motivatie en creativiteit zij acties op poten zetten."

    "Meer acties betekenen automatisch een hoger eindbedrag"

    Nethoofd Van Biesen noemt het recordbedrag op zijn beurt een logisch gevolg van het feit dat dit jaar liefst 6.195 actie op touw zijn gezet. Dat is bijna twee keer zoveel als vorig jaar. "Meer acties betekenen automatisch een hoger eindbedrag", zegt hij. "Met Studio Brussel hebben we niet harder aan de kar getrokken dan de vorige keren. We hebben opnieuw een goeie campagne gevoerd, maar niet meer dan andere jaren."

    De bijna verdubbeling van het aantal acties valt met andere woorden aan de Vlaming zelf toe te schrijven. "Het is de vierde keer dat we De Warmste Week op deze manier hebben georganiseerd. Iedereen kent nu het concept. Voor veel Vlamingen heeft eindejaar nu drie vaste waarden: Kerstmis, Nieuwjaar én De Warmste Week."

    "Mensen omhelzen het concept waarbij ze zelf een goed doel kunnen kiezen. Hieraan zullen we in de toekomst dan ook niks veranderen. Ik weet niet in welke maatschappij we over enkele jaren zullen leven, maar op dit moment is het engagement en de hoop onder de Vlamingen groot."

    Serious Request

    Opvallend: met 7,8 miljoen euro zit Music For Life Serious Request aardig op de hielen. De traditionele eindejaarsactie bij onze noorderburen bracht dit jaar 8,7 miljoen euro op. Dat is niet gek veel méér, gezien Nederland 17 miljoen inwoners kent en Vlaanderen slechts 6,5 miljoen.

    "Ik ben behoorlijk streng in mijn oordeel", zegt Van Biesen daarover. "In Nederland hanteert men nu al 13 jaar hetzelfde concept met een glazen huis en één centraal doel. Daar komt sleet op. Wij hebben enkele jaren geleden het "lef" gehad hiervan af te stappen. Onze huidige formule is meer van deze tijd."

    "Eerste betaling rond 20 januari"

    De Koning Boudewijnstichting is verantwoordelijk voor de verdeling van al het ingezamelde geld. "Van iedere actie kennen we precies het goede doel", zegt Gerrit Rauws van de stichting. "Ook van elke plaat is dat zo. Daar zitten telkens codes achter. Elke euro komt dus bij het juiste goede doel terecht. Het geld dat via de Warmathons is ingezameld, verdelen we tot op de eurocent eerlijk over alle goede doelen."

    "Rond 20 januari hopen we de eerste betaling aan een resem goede doelen te doen", gaat hij verder. "In februari en mogelijk ook in maart volgen nieuwe betalingen. Veel hangt af van hoe snel alle actievoerders hun ingezamelde geld aan de Koning Boudewijnstichting overmaken. We vragen dat het langs ons passeert, niet omdat wij er iets aan hebben, maar omdat we zo zeker zijn dat het bij het juiste goede doel terechtkomt."