Meest recent

    Operawereld kijkt reikhalzend uit naar debuut van 11-jarige "nieuwe Mozart"

    Ze is 11 jaar en ze houdt van muziek, heel kort door de bocht is dit de beschrijving van Alma Deutscher. Donderdag 29/12 wordt voor haar de belangrijkste dag in haar leven, want dan maakt ze in Wenen haar operadebuut. Een opera die ze volledig zelf heeft gecomponeerd. Hoeft het gezegd dat internationale media haar bombarderen tot "de nieuwe Mozart?"

    Alma Deutscher is niet zoals de meeste meisjes van haar leeftijd. Jaarlijks verslindt ze 100 boeken en tv-kijken of met een smartphone bezig zijn doet ze niet. Ze heeft een grote passie in haar leven en dat is muziek componeren en muziek spelen. "Ik krijg de beste ideeën wanneer ik volledig ontspannen ben. Ofwel als ik slaap ofwel tijdens het touwspringen."

    Een van die ideeën heeft tot "Assepoester" geleid, de naam van haar opera die ze heeft bedacht en vervolgens ook heeft uitgeschreven. Donderdag komt haar eigen opera tot leven in Wenen.

    "Het gevoel dat ik heb is moeilijk te beschrijven", zegt het meisje aan CBS. "Ik heb alles van de opera al gezien in mijn verbeelding: hoe het zou klinken en hoe het er zou uitzien. En straks wordt dat allemaal realiteit", klinkt ze trots.

    "Had iemand mij jaren geleden verteld dat ik op een dag in Wenen - de hoofdstad van muziek - zou staan met mijn eigen opera, dan had ik die persoon gek verklaard. Ik zou denken dat het een grap was."

    Grenzeloze ambities van "een jonge Mozart"

    Als het van Alma afhangt, is dat debuut in Wenen nog maar een beginpunt. "Daarna wil ik graag mijn eigen pianoconcerto schrijven. Ik ben nu trouwens een boek aan het schrijven. Als dat boek wordt gepubliceerd, hoop ik dat het verfilmd wordt, zodat ik ook de muziek voor die film kan schrijven."

    Ze hoort het zelf niet graag, maar in de media worden nu al parallellen getrokken met Wolfgang Amadeus Mozart - Alma componeert, maar speelt ook zelf piano en viool. "Het is veel interessanter om Alma te zijn dan iemand anders", is haar reactie op die vergelijking.

    De ouders van het 11-jarige meisje kijken goedkeurend toe tijdens een interview met het Duitse dagblad Nordwest Zeitung. Ze vertellen hoe hun dochter al na 18 maanden perfecte melodieën kon nazingen. "Al heel snel zagen we dat ze een unieke band had met muziek", zegt haar vader.

    Geen schoen, wél een melodie

    In haar versie van "Assepoester" (in de video bovenaan is een deel van de repetitie te zien, red.) wordt het raadsel niet opgelost door een schoen. "Eerlijk gezegd vind ik dat een onnozele manier om Assepoester te ontdekken. In plaats van een schoen leidt in mijn opera een melodie tot de identiteit van Assepoester."

    En er zijn nog verschillen. Zo is Assepoester in haar versie een verstandige vrouw, een muzikante ook. "Ik wilde niet dat het iemand was die alleen maar mooi is en voor de rest haar mond houdt", verklaart Alma. De boze schoonmoeder is de baas van een operagezelschap en de prins tot slot is een poëet.