Meest recent

    2016 op een na veiligste jaar voor de burgerluchtvaart

    Ondanks enkele zware vliegtuigongevallen was 2016 het op een na veiligste jaar ooit voor de burgerluchtvaart. Dat blijkt uit cijfers van Aviation Safety Network, een datawebsite gefinancierd door de Flight Safety Foundation, een internationale en onafhankelijke non-profitorganisatie die alle data over vliegtuigongevallen bijhoudt en publiceert.

    Ondanks het vliegtuigongeluk met een Braziliaans voetbalteam in Colombia waarbij 71 mensen om het leven kwamen, was 2016 een van de veiligste jaren in de geschiedenis van de moderne luchtvaart.

    De cijfers liegen er dan ook niet om. Volgens het Aviation Safety Network waren er dit jaar wereldwijd 18 civiele vliegtuigongelukken, met 320 doden in totaal. Het enige jaar met minder sterfgevallen in de luchtvaart was 2013 met 265.

    De gegevens zijn nog opmerkelijker wanneer de evolutie van het passagiersvervoer in de lucht erbij wordt genomen. In 1970, toen de Wereldbank begon met het volgen van het personenverkeer door de lucht waren er wereldwijd 310 miljoen passagiers die met een commerciële vlucht reisden. In 2016 is dat cijfer opgelopen tot meer dan 3,5 miljard vliegtuigpassagiers.

    Technische verbeteringen

    Vliegreizen zijn veiliger geworden dankzij technische verbeteringen aan de vliegtuigen, betere veiligheidsprocedures en een grotere internationale samenwerking op het vlak van verbetering van de luchtvaartinfrastructuur, vooral dan in ontwikkelingslanden.

    Het risico om bij een vliegtuigongeluk om het leven te komen, was dit jaar slechts één op 10.937.500 passagiers. Het enige jaar met een iets beter resultaat was opnieuw 2013, toen maar 1 op de 11.501.886 passagiers het risico liepen om het leven te laten bij een crash.

    Voor alle duidelijkheid: deze cijfers zijn gebaseerd op niet-militaire vliegtuigen die 14 of meer passagiers kunnen vervoeren.

    Kwaad opzet

    Sabotage, kapingen of terreur kunnen de cijfers scheeftrekken, omdat het dan niet om ongevallen, maar om kwaad opzet gaat. Het Aviation Safety Network publiceert daarom ook cijfers zonder die uitschieters. Zonder kwaad opzet was niet 2013, maar 2015 het veiligste jaar voor de burgerluchtvaart. Toen waren er "slechts" 14 ongevallen en 186 dodelijke slachtoffers.

    Er waren dat jaar 2 moedwillige vliegtuigcrashes: Een daarvan was de crash in de Franse Alpen van de Airbus A320 van Germanwings, waarbij de co-piloot het vliegtuig opzettelijk liet neerstorten en alle 150 inzittenden om het leven kwamen. Een ander was een Russisch vliegtuig dat in de Sinaïwoestijn neerstortte en waarbij 224 mensen om het leven kwamen. Het aantal dodelijke slachtoffers verdriedubbelde daardoor van 186 naar 560.