Meest recent

    Staande ovatie voor operadebuut van 11-jarige "nieuwe Mozart"

    Het Weense publiek heeft gesmuld van de première van het operadebuut van de 11-jarige Alma Deutscher. Ze componeerde "Assepoester" volledig zelf en kreeg op het einde van de voorstelling een staande ovatie. "Het is heel, heel spannend. Na al mijn werk komt het nu allemaal samen en komt mijn werk tot leven", reageerde Alma enthousiast.

    De operawereld keek al een tijdje reikhalzend uit naar het operadebuut van het meisje, dat in de Duitse media "het wonderkind" genoemd wordt. De vergelijking met dat andere wonderkind uit de late 18e eeuw, Wolfgang Amadeus Mozart, is niet ver te zoeken. Toch relativeert ze die vergelijking: "Het is veel interessanter om Alma te zijn dan iemand anders."

    Geen pompoen of muiltje

    Alma componeerde helemaal zelf de Duitstalige opera "Assepoester", die gisteren in première ging in Wenen, in het Casino Baumgarten theater. Haar operaversie van het beroemde sprookje duurt 2,5 uur en de muziekpartituur telt maar liefst 237 pagina's. Een verkorte versie werd vorig jaar al eens opgevoerd in Israël. Ze deed ook zelf mee in de voorstelling: ze speelde muzikale intermezzo's op de piano en begeleidde ook één keer "Assepoester" op de viool.

    In de operavoorstelling was er geen gigantische pompoen en Assepoester verloor ook geen muiltje, zoals wel gebeurde in het oorspronkelijke sprookje. "Eerlijk gezegd vind ik dat een onnozele manier om Assepoester te ontdekken. In plaats van een schoen leidt in mijn opera een melodie tot de identiteit van Assepoester", verdedigde Alma haar keuze.

    Inspiratie voor haar muziekstukken krijgt ze onder andere door touwtje te springen. "Een heel aantal melodieën en thema's voor deze opera heb ik bedacht tijdens het touwtjespringen. Ik neem mijn touw ook mee naar de repetities en spring tijdens de pauzes", vertelde het meisje.

    Minutenlange staande ovatie

    "Het publiek reageerde heel warm en spontaan. De staande ovatie duurde maar liefst 10 minuten", vertelde Alma's manager Judy Graham aan BBC. Ook Alma zelf reageerde enthousiast: "Het is heel, heel spannend. Na al mijn werk - componeren, orkestreren, oefenen met de zangers en dan eindelijk met het orkest en de dirigent werken - komt het nu allemaal samen en komt mijn werk tot leven.

    Tickets voor de voorstelling van vanavond zijn helemaal uitverkocht. Op 4 en 5 januari krijgen liefhebbers nog de kans om de opera te bekijken in Wenen. De zaal telt ongeveer 300 zitjes. 

    Plannen voor de toekomst heeft Alma genoeg. Na haar debuut in Wenen, wil ze een pianoconcerto componeren, een boek schrijven en dat vervolgens verfilmen.

    Bekijk hier een van de repetities van "Assepoester"