Meest recent

    Waarom rijdt een bestuurder door na een ongeval?

    Het vluchtmisdrijf in Bree, in Limburg, doet bij velen opnieuw de vraag rijzen waarom bestuurders vluchtmisdrijf plegen, zeker na een aanrijding met een gewonde. Dat is namelijk het geval bij 1 op de 10 ongevallen in België. Maar een gebrek aan moreel besef is niet de enige oorzaak.

    Een bejaarde vrouw is gisteren doodgereden vlak bij het rusthuis waar ze verbleef. De vermoedelijke dader, een 20-jarige vrouw, pleegde vluchtmisdrijf. Het is niet het eerste ongeval met een dodelijke afloop de jongste tijd. In december vond zowel het proces plaats over het dodelijk verkeersongeluk waarbij de 12-jarige Merel overleed, als over het ongeval waarbij de 15-jarige Saar om het leven kwam. De ongevallen gebeurden respectievelijk in Vilvoorde en in Gits. In beide gevallen reed de dader na het ongeval door en liet het slachtoffer levensgevaarlijk gewond op straat achter.

    Het grote deel van de bestuurders die vluchtmisdrijf plegen, zijn mannen, maar liefst 86%. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Meer dan 50% hiervan was jonger dan 25 jaar op het moment dat ze vluchtmisdrijf pleegden.

    Verdovende middelen of angst voor imago

    Uit onderzoek bij daders van vluchtmisdrijf die bij het BIVV verplicht een sensibiliseringscursus moesten volgen, blijkt dat bestuurders vluchten om verschillende redenen. Een belangrijke reden is alcohol en drugs, waardoor bestuurders minder rationele beslissingen nemen.

    In 42 procent van alle ongevallen met vluchtmisdrijf was de bestuurder onder invloed van alcohol of andere verboden middelen. Soms zijn hun papieren niet in orde en zijn ze bang om daarvoor gestraft te worden. Dat vluchtmisdrijf plegen beschouwd wordt als een nog veel ernstiger feit, komt bij sommige bestuurders niet in hun hoofd op.

    Soms speelt ook de angst voor reputatieverlies een rol, zegt Stef Willems van het BIVV. "Ze maken zich zorgen over hun imago en sociale positie." Wanneer een ongeval zich afspeelt op een verlaten weg of er enkel materiële schade is zoals een autospiegel of een verkeersbord, kan de bestuurder sneller in de verleiding komen om de plek te ontvluchten.

    Gokkers en hufters

    Een kleine groep van daders is niet echt bang voor de gevolgen van een ongeval, maar heeft eerder een gebrek aan moreel besef. Die mensen kunnen volgens het BIVV in twee groepen verdeeld worden. Enerzijds zijn er gokkers die houden van risico's nemen en zich niet ongerust maken over de gevolgen. De andere groep zijn hufters, die rationeler zijn, maar geen rekening houden met anderen. Ze zijn ervan overtuigd dat ze geen schuld hebben aan het ongeval.

    België onder aan de lijst

    In een vergelijkende studie tussen acht Europese landen bleek er in België bij 1 op de 25 dodelijke ongevallen sprake te zijn van vluchtmisdrijf. Enkel Groot-Brittannië deed het in die studie slechter. In 2015 was er in België sprake van vluchtmisdrijf bij meer dan 1 op de 10 ongevallen waarbij iemand stierf of gewond raakte. Per dag waren er ongeveer 200 ongevallen waarbij de dader vluchtmisdrijf pleegde. Dat blijkt uit data van het BIVV. Er vielen in dat jaar 27 doden en 223 zwaargewonden.