Meest recent

    De Wever wil geen 6 maanden gedoogbeleid voor Antwerpse lage-emissiezone

    De stad Antwerpen is niet van plan om een langere gedoogperiode in te lassen voor automobilisten die zich niet aan de lage emissiezone houden. Dat zegt burgemeester Bart De Wever (N-VA) als reactie op de vraag van mobiliteitsorganisatie VAB. Enkel in de eerste maand zal er met een waarschuwing worden gewerkt.

    2008 Getty Images

    Vanaf 1 februari mogen de meest vervuilende auto's niet langer het stadscentrum van Antwerpen binnen. De voorbije maanden lanceerde de stad een intensieve campagne om de bestuurders te informeren, maar dat lijkt niet veel vruchten te hebben afgeworpen.

    Volgens een enquête die VAB liet uitvoeren door de Universiteit van Antwerpen weet slechts vijf procent van de dieselrijders of zijn of haar auto nog binnen zal mogen. Logischerwijs is vooral wie buiten Antwerpen woont onwetend over de zogenoemde lage-emissiezone, klinkt het. De werkelijke kennis is het kleinst bij wie komt winkelen of op café of restaurant gaat in de stad. Slechts drie procent van hen weet zeer concreet wat de zone betekent. Wie met de auto naar het werk gaat in Antwerpen is het best geïnformeerd.

    Zes maanden?

    De mobiliteitsorganisatie riep het Antwerpse stadsbestuur vanochtend dan ook op om een gedoogbeleid van zes maanden in te voeren, waarin bij een eerste overtreding geen boete volgt, maar wel gerichte communicatie om de overtreder te informeren. Maar daar wil het stadsbestuur niets van weten. Antwerpen is van plan om alleen in de eerste maand met waarschuwingen te werken.

    "De lage-emissiezone is zeer uitgebreid gecommuniceerd naar iedereen", zegt burgemeester De Wever. "Maar ik schrik er niet van dat sommigen het nog niet weten. Het is pas als het echt zover is dat mensen zich pas informeren. Daarom hebben we ook een gedoogperiode van één maand. Als je in die maand met je voertuig Antwerpen binnenrijdt, krijg je niet meteen een boete. Je krijgt een brief waarin staat dat het niet kan en wat je precies moet doen."

    Tot 1 op de 4 dieselauto's van particulieren geweerd

    Uit een analyse van VAB blijkt dat vooral de particuliere auto-eigenaar getroffen is door de LEZ. Zo mag van de particulieren met een benzinewagen 15 procent de stad niet meer in, en van de particulieren met een dieselwagen 24 procent. Bij de bedrijfswagens gaat het om 5 procent van de auto's met benzinemotor en 4 procent van de auto's met dieselmotor. Het zijn veelal dieselwagens van 10 jaar en ouder die niet voldoen aan de norm (Euro 4 of Euro 3 met roetfilter).

    Van de respondenten geeft een op de vijf aan Antwerpen te zullen mijden als ze de LEZ niet meer binnen mogen met hun wagen. De helft ziet een oplossing in een ander vervoermiddel. Een op de vier is van plan om een nieuwe wagen aan te schaffen.

    Meer informatie over de LEZ op www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez.