Meest recent

    Moderne dieselauto's stoten 10 keer meer giftige stoffen uit dan vrachtwagens

    Moderne dieselauto's stoten tot tien keer meer giftige stoffen uit dan zware vrachtwagens en bussen. Dat blijkt uit een nieuwe Europese analyse. Het grote verschil in de uitstoot van stikstofoxides (NOx) is te wijten aan de veel striktere, realistische testen die gelden voor zware voertuigen in de EU, terwijl auto's op de weg veel meer uitstoten dan bij de testen in het labo.

    De cijfers staan in een analyse van de International Council on Clean Transportation (ICCT), de organisatie die het gesjoemel bij Volkswagen blootgelegd heeft.

    Vervuiling met stikstofoxiden is verantwoordelijk voor duizenden voortijdige overlijdens in de EU, en veel van die vervuiling wordt geproduceerd door dieselwagens. Op de baan stoten die namelijk zo'n zes keer meer stikstofoxiden uit dan toegelaten is in de laboratoriumtesten op prototypes, die nu in de EU de norm zijn. 

    Volgens de wetenschappers van de ICCT tonen gegevens van het Duitse federaal automobielagentschap (KBA) en gegevens uit Finland aan dat personenwagens met een dieselmotor die voldoet aan de strengste Europese normen, de Euro 6-norm, onder reële verkeersomstandigheden 500 milligram NOx per kilometer uitstoten. Bij vrachtvoertuigen is dat daarentegen 210 milligram.

    De bussen en vrachtwagens hebben echter zwaardere motoren en ze verstoken meer diesel per kilometer. Als daar rekening mee wordt gehouden, stoten auto's per verbruikte liter diesel tien keer meer NOx uit. 

    Realistische testen

    De wetenschappers van de ICCT dringen er opnieuw op aan dat metingen van de uitstoot ook bij personenwagens niet langer in het labo, maar in het echte verkeer zouden plaatsvinden.

    Ze wijzen er op dat de producenten er wel in slagen om de uitstoot van zware voertuigen binnen de normen te houden op de baan, maar dat de uitstoot van personenwagens de hoogte inschiet in de werkelijke wereld. 

    Momenteel zijn de officiële testen bij personenwagens in de EU beperkt tot het meten van de uitstoot van prototypes in een laboratorium. Voor vrachtwagens en bussen werd in 2013 daarentegen mobiele testapparatuur verplicht, waardoor willekeurig gekozen voertuigen getest kunnen worden onder realistische omstandigheden.

    Vanaf september gaat de EU de testen voor personenauto's stapsgewijs wijzigen en beginnen met metingen met "portable emissions measurement systems", mobiele meetapparatuur die op voertuigen bevestigd wordt terwijl ze op echte wegen rijden.

    De directeur van de ICCT waarschuwt er echter voor dat de fabrikanten nog altijd een speciaal, zorgvuldig uitgekozen prototype zullen mogen kiezen voor die emissietesten. De ICCT vraagt dat dezelfde voorwaarden zouden gelden voor de testen van zware voertuigen en personenwagens en dat de metingen bij dieselauto's ook zouden gebeuren op gewone auto's die van de lopende band komen en waar klanten op een gewone manier mee gereden hebben.

    Een dergelijk systeem is van toepassing in de VS, waar het Dieselgate-schandaal voor het eerst opdook. Het zal op 17 december bediscussieerd worden door de Europese Commissie in Brussel. De ICCT zegt dat er evenwel weerstand is tegen dergelijke metingen van sommige autofabrikanten en sommige Europese lidstaten.

    AP2005