Meest recent

    "Brussel wordt overspoeld door auto's, we kunnen het niet meer slikken"

    Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) is het niet eens met de kritiek van de ondernemersorganisatie Voka dat de regering niet snel en efficiënt genoeg werk maakt van de renovatie van de tunnels. "Het mobiliteitsprobleem van Brussel wordt niet veroorzaakt in Brussel zelf. Het is een beetje simplistisch om te zeggen dat Brussel dat in één knip kan oplossen", zegt hij in "De ochtend".

    Pascal Smet tijdens een bezoek aan de werf van de Montgomery-tunnel vorig jaar

    De Rogiertunnel was gisteren bijna een hele dag afgesloten voor het verkeer na een brand in een technisch lokaal. Daarop ontstond grote hinder op de wegen naar en in de hoofdstad. De Leopold II-tunnel ging ook even dicht omdat mensen er rechtsomkeer begonnen te maken, wat tot gevaarlijke situaties leidde. Ondernemersorganisatie Voka haalde fors uit naar de Brusselse regering. "Dit is middeleeuws. De regering moet eindelijk sneller en efficiënter werk maken van de renovatie van de tunnels", aldus gedelegeerd bestuurder Hans Maertens.

    Die kritiek schiet bij minister van Mobiliteit Smet in het verkeerde keelgat. "Ik hoorde meneer Maertens jammerlijke dingen vertellen die langs geen kanten kloppen, ik nodig hem uit om de situatie te bekijken. Die dingen werden in het verleden verwaarloosd, ja, maar deze regering neemt het heft wel degelijk in handen. Er is een plan, er wordt geld uitgegeven, er wordt gewerkt. Niet alleen grote infrastructuurwerken om zaken grondig aan te pakken, maar ook onderhoudswerken om tunnels in aanvaardbare staat open te houden."

    "Er is een meerjarenplan, met meerdere prioriteiten. Soms zijn die zichtbaar, soms zijn die minder zichtbaar. Nog sneller en efficiënter de tunnels renoveren, moest het kunnen, ik zou het doen." Smet haalt ook nog aan dat het brandje in de Rogiertunnel net ontstaan is tijdens werkzaamheden. "Dit was een onvoorziene omstandigheid, een ongeluk."

    "Niet in één knip op te lossen"

    Minister Smet vindt dat Maertens ook de bal misslaat op een ander vlak. "Het mobiliteitsprobleem in Brussel is niet iets dat ín Brussel veroorzaakt wordt. Elke dag beslissen 213.000 pendelaars onafhankelijk van elkaar om met hun auto naar Brussel te rijden. Hoe komt dat?"

    "Omdat de federale regering de afgelopen jaren het Gewestelijk Expressnet (GEN, nvr) níet uitgebreid heeft. Omdat België het enige land is waar men bedrijfswagens bijna à volonté uitdeelt. Omdat de federale regering wonen op het platteland fiscaal bevordert en wonen in de stad benadeelt. Die combinatie maakt dat Brussel elke dag overspoeld wordt door wagens uit Vlaanderen en Wallonië. We kunnen dat bijna niet meer slikken. We kunnen nog moeilijk alternatieve wegen en omleidingen inrichten omdat die wegen óók al vol steken. En we kunnen dat niet oplossen door bredere wegen aan te leggen, meer plaats te geven aan de auto. Dan gaat de stad kapot en de leefbaarheid achteruit."

    "Mensen moeten meer autodelen, meer investeren in openbaar vervoer. Wij investeren als enige gewest 5,2 miljard euro in openbaar vervoer. We leggen fietspaden aan, richten overstapparkings in. Dat neemt in beslag. Het is een beetje simplistisch om te denken dat de Brusselse regering dat allemaal in één knip kan oplossen. Was het maar zo simpel."