Meest recent

    Tienduizenden auto’s moeten van de weg tijdens Oosterweel-werken

    Om een verkeersinfarct in en rond Antwerpen te vermijden tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding, moeten er zeker 20.000 tot 25.000 voertuigen weg uit de avondspits. Dat staat in een rapport van de Vlaamse regering dat de krant De Tijd kon inkijken. Het zal een hele opgave worden om de komende 7 jaren 1 op de 6 voertuigen te weren uit het verkeer in en rond Antwerpen.

    BELGA/HANDOUT

    De Oosterweelverbinding moet de ring rond Antwerpen sluiten om de verkeersproblemen rond de stad op te lossen. De bouw ervan begint normaal dit najaar. Maar om de files tijdens de werken beheersbaar te houden, moet het autoverkeer rond Antwerpen drastisch afnemen, blijkt uit het rapport van de Vlaamse overheid.

    “Van zodra dat de werken volop beginnen, moeten we ervoor zorgen dat er minder wagens in de spits zitten", zegt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) in een reactie aan VRT Nieuws. Hij bevestigt het cijfer uit De Tijd. "Wanneer de werken echt op volle kracht zitten, moeten er 20.000 à 25.000 voertuigen minder in de spits op de weg zijn.” Dat zijn er 15 procent minder dan nu, oftewel 1 voertuig op 6, tijdens drukke momenten. Het gaat dan om alle wegen in en rond Antwerpen: de snelwegen en het onderliggende wegennet.

    "We zullen met zijn allen door de zure appel heen moeten bijten", reageert Kennis in "De ochtend" op Radio 1. "We staan nu met z'n allen aan te schuiven aan de Kennedytunnel, dus die derde Scheldekruising (naast de Kennedy- en Waaslandtunnel, nvdr.) is nodig."

    Alternatieven

    Het wordt geen sinecure om het verkeer in en rond de koekenstad te verminderen. "Onder de noemer 'Slim naar Antwerpen', hebben we een heel programma opgezet", legt Kennis uit. "Het komt erop neer dat we samen met de mensen en de werkgevers kijken hoe we het verkeersgedrag van mensen kunnen wijzigen. Kunnen we bijvoorbeeld verplaatsingen vermijden, o.a. door thuiswerken of kunnen we verplaatsingen niet in de spits doen.

    De politiek wil dus mensen aanmoedigen om meer aan thuiswerken te doen en buiten de spitsuren te rijden. Dat zal gebeuren door een sensibiliseringscampagne. Daarnaast wil het stadsbestuur alternatieve vervoersmogelijkheden aanmoedigen. Zo wil men carpoolen aanmoedigen en meer mensen op de fiets krijgen door betere fietsinfrastructuur.

    Ook parkings aan de rand van de stad zullen worden gepromoot, als opstapplaats voor trams die de mensen naar het centrum van de stad moeten brengen. Het rapport van de Vlaamse waarschuwt ervoor dat er tijdens de werken wel voldoende capaciteit moet zijn in het openbaar vervoer.

    Kritiek

    Oppositiepartij SP.A is minder optimistisch over de aanpak en noemt het een schande dat  een oplossing niet beter werd voorbereid. "Een website met een routeplanner zal niet volstaan", zegt SP.A-fractieleider Joris Vandenbroucke. Wouter Van Besien van Groen treedt hem hierin bij.

    Koen Kennis pikt de kritiek niet en kaatst de bal terug. "Als sommige oppositiepartijen dat zeggen, denk ik: dan had je de afgelopen tien jaar al één en ander kunnen doen." Hiermee verwijst hij impliciet naar SP.A en Groen die voordien in het Antwerpse stadsbestuur zaten.

    "Ik stel vast dat we effectief bezig zijn en op de afgelopen drie, vier jaar al heel veel gedaan hebben in de stad. Allicht meer dan zijn hebben gedaan in de afgelopen tien jaar. Dus op dat vlak denk ik dat we geen lessen moeten krijgen van de oppositie", sneert hij.