Meest recent

    Zelfs meesterwerken van Italiaanse kunst lijden onder vrieskou

    Het is ijskoud, niet alleen bij ons, ook in de rest van Europa. In Italië heeft de vrieskou nu zelfs gevolgen voor 's lands grootste kunstwerken. Door de barre temperaturen sloeg de klimaatregeling van de wereldberoemde Pinacoteca di Brera in Milaan tilt. Enkele schilderijen, waaronder een vermaarde Bramante, liepen schade op en zijn al weggehaald voor restauratie.

    De Pinacoteca di Brera is een van de belangrijkste musea van Italië, met werk van renaissancemeesters als Mantegna, Piero della Francesca en Rafaël. Maar wie het museum nu bezoekt, merkt hier en daar lege plekken aan de muur: enkele schilderijen zijn weggehaald voor restauratie. Tientallen andere zijn dan weer afgedekt met een soort half-doorzichtige folie.

    De kunstwerken blijken te zijn aangetast door de vrieskou, die ook Italië al dagenlang in een greep houdt. In de Pinacoteca di Brera deed die de klimaatregeling tilt slaan. In de nacht van donderdag op vrijdag ging een alarmsignaal af, maar enig kwaad was dan al geschied: door de plotse temperatuurschommeling werden bij veel schilderijen op hout opstuwingen en barstjes in de verflaag vastgesteld.

    De beschadigde kunstwerken zijn niet de minste. "Cristo alla colonna" ("Christus bij de kolom"), een vijftiende-eeuws meesterwerk van Bramante, werd onmiddellijk weggehaald om gerestaureerd te worden. "La Pala di Brera" ("Madonna van Brera") van Piero della Francesca is afgedekt door een folie.

    Nieuwe Canadese directeur krijgt kritiek

    "Er is niets onherstelbaars gebeurd", reageert James Bradburne, de Canadees die onlangs werd binnengehaald om het beroemde, maar eerder "stoffige" museum een nieuw elan te geven. Toch is het incident een smet op het blazoen van de tot nu toe bejubelde directeur.

    "Dat het alarmsignaal afging, is een goed teken. Dat de zalen de weliswaar strenge, maar toch ook niet ongeziene temperaturen voor Milaan niet bleken aan te kunnen, is dat minder", schrijft de Italiaanse krant La Repubblica. Ook andere media zijn eerder scherp.

    "De kunstwerken zijn in veiligheid gebracht. De Bramante moest toch worden gerestaureerd en dat gebeurt nu sneller dan gepland. Het museum is onder controle", zegt Bradburne. Hij vreest dat hem zal worden aangewreven zich te weinig te bekommeren om het  beschermen van de kunstwerken. "Maar dat is niet zo. Het erfgoed beschermen is onze prioriteit."