Meest recent

    Bredene wil zandmotor om kustlijn te beschermen

    Bredene dringt aan op een duurzame oplossing om de afkalving van het strand door stormweer tegen te gaan. Dat zegt burgemeester Steve Vandenberghe (SP.A), die wil dat wordt gekeken naar de zogenoemde zandmotor, een schiereiland dat een natuurlijke aangroei van het strand moet mogelijk maken. Intussen maakt het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) de stranden weer veilig voor wandelaars. Op lange termijn moet sowieso aan een betere kustverdediging worden gewerkt.

    Storm Dieter was minder krachtig dan voorspeld, maar heeft wel flink gevreten aan de stranden van onze kust. "Er is schade langs de hele kustlijn, maar de toestand is het ergst in Bredene en Knokke-Heist", zegt ingenieur Steve Timmermans van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK).

    Momenteel wordt het niveauverschil op de stranden weggewerkt. Dat was ontstaan doordat zoveel zand is weggespoeld. "Het MDK moet de veiligheid op het strand garanderen", legt burgemeester Steve Vandenberghe uit.

    Op iets langere termijn moet het strand weer worden opgehoogd. "Alles wordt in kaart gebracht en er wordt gewerkt aan een plan van aanpak", zegt Steve Timmermans. Nu is het aan Vlaams minister van Openbare Werken Ben  Weyts (N-VA) om knopen door te hakken.

    Vorige week is 1,5 miljoen ton zand weggespoeld.  “Om je er iets te kunnen bij voorstellen: 1,5 miljoen ton zand is het equivalent van 150.000 vrachtwagens of een rij vrachtwagens van 900 kilometer”, zegt Steve Vandenberghe.

    Samen met de West-Vlaamse gouverneur Carl Decaluwé dringt hij aan op dringende maatregelen. Daarmee bedoelt hij zand opspuiten, zoals ook na de Sinterklaasstorm van 2013 is gebeurd. Daar hangt een serieuze prijs aan vast: naar schatting 15 miljoen euro.

    De zandmotor als oplossing?

    “Investeren we om de zoveel jaren 15 miljoen euro in zandsuppletie of zorgen we voor een duurzamer alternatief waardoor de stroming van het water ervoor zorgt dat ons strand terug aangroeit?”, vraagt Vandenberghe zich af. Hij wil dat wordt gekeken naar de zandmotor, een schiereiland dat een natuurlijke aangroei van het strand mogelijk maakt.

    "In 2011 is voor de kust van Zuid-Holland, ten zuiden van Den Haag, een schiereiland van 21,5 miljoen kubieke meter zand aangelegd: de Zandmotor. Onder invloed van wind, golven en stroming verspreidt het zand van de Zandmotor zich geleidelijk noord- en zuidwaarts langs de kust."

    "Dit is bouwen met de natuur", zegt Vandenberghe. Hij dringt aan op een breed debat over de structurele bescherming van onze kust. Bekijk hier hoe in Zuid-Holland met de natuur wordt gebouwd.

    (Lees verder onder foto)

    Hoe degelijk is onze kustverdediging?

    Dat onze kustlijn onderhevig aan erosie is, is geen geheim. Dat heeft te maken met de nabijheid van het relatief enge Kanaal, dat werkt als een soort trechter voor het zeewater van de Atlantische Oceaan richting Noordzee. Een degelijke kustverdediging is geen overbodige luxe.

    Daarom worden onze stranden opgehoogd en breder gemaakt, naast de duinen, de dijken, de golfbrekers, strekdammen en stormvloedkeringen. De Caluwé vindt het geregeld ophogen van de stranden absoluut niet slecht. Hij erkent dat het duur is, maar hij ziet geen alternatief. "Met hogere dijken krijg je een totaal ander verhaal, dat niet noodzakelijk goed is voor de immobiliënsector en het kusttoerisme."

    Op lange termijn ziet hij wel iets in het project Vlaamse Baaien, waarbij voor onze kust een soort verhoogde zandbanken zouden worden aangelegd. "We kunnen niet ontkennen dat de zeespiegel aan het stijgen is en dat stormen in de toekomst heviger zullen zijn. We moeten onze kust verdedigen."